Al voor het begin van de coronacrisis was er bij Amon een intensieve denkoefening aan de gang over onze marktpositionering. Daaruit volgde een nieuwe focus in onze werking en een bijhorende huisstijl.
En toen ging de wereld in lockdown.
Heel snel schakelde het hele team over naar thuiswerken, online vergaderen en digitaal headhunten. We stelden vast dat deze crisis ons ook interessante inzichten bracht. En nee, de conclusie is niet dat we voortaan fulltime thuiswerken. Integendeel.
Het nieuwe werken was bij Amon al voor een deel van toepassing, legt Christophe VanDriessche, managing director van Amon, uit. “Corona heeft de uitkomst van onze positioneringsoefening niet beïnvloed. Wel hebben we versneld onze kantoren, onze werkingstools en interviewruimtes aangepast aan kwaliteitsvol werken vanop afstand.”
Loslaten en de kracht van aanwezigheid
Toen telewerken verplicht werd, waren heel wat bedrijven daar niet op voorbereid. Niet de coronacrisis op zich, maar het feit dat al het personeel thuis zat, was voor veel managers de grootste verandering.
“Als medewerkers thuiswerken, moet je je mindset aanpassen en vooral vertrouwen hebben. Bij ons werkte elke collega al een dag per week van thuis uit, dus dat was niet zo’n enorme aanpassing. Ook het feit dat onze teams zelfsturend zijn, hielp ons snel schakelen en efficiënt verder werken. Natuurlijk maakten we goede afspraken, stelden we duidelijke doelen en konden we rekenen op onstuitbare inzet van al onze medewerkers – en dat niet altijd in vanzelfsprekende omstandigheden,” legt Christophe uit.
Toch is het niet de bedoeling om voortaan altijd van thuis uit te werken. De lockdown legde ook overduidelijke struikelblokken bloot. Christophe: “We geloven sterk in een gezonde combinatie van fysieke aanwezigheid en thuiswerk. Samen zijn is binnen onze bedrijfscultuur onwaarschijnlijk belangrijk, want bij Amon staat een snelle integratie van nieuwe mensen, samenhorigheid en vlotte kennisoverdracht centraal.”
Successen vieren via split-screen is toch net wat minder warm dan samen een vreugdedansje maken in de koffieruimte
Christophe VanDriessche
Kennisdeling zorgt voor succes
Ook Steven De Poortere, managing partner bij Amon, benadrukt het belang van spontane uitwisseling. “In executive search en headhunting – en zéker als je het aanpakt zoals wij dat doen – is constante kennisdeling met je collega’s een voorwaarde voor succes. Om die uitwisseling te verzekeren is er niets beter dan de persoonlijke, fysieke ontmoeting. Tot nu toe kan geen enkele technologie dit 100 % vervangen.”
“Inderdaad,” bevestigt Christophe: “de eerste lockdown toonde voor mij duidelijk aan dat volledig thuiswerken de uitbouw van een sterke bedrijfscultuur afremt. De mens is een sociaal wezen en heeft, minstens af en toe, nood aan fysiek contact. Het is dus zoeken naar evenwicht.”
Tot nu toe kan geen enkele technologie 100 % tippen aan menselijk contact.
Steven De Poortere
Voortaan: afstandsmeetings met hightechondersteuning
Nadat de eerste lockdown werd opgeheven, kwam Amon dan ook als een van de eerste bedrijven met een safety & heat display. Zo konden we op een veilige manier snel opnieuw samen aan de slag. Onze vergader- en interviewruimtes werden uitgerust met toptechnologie voor videocalls en de meest optimale akoestische condities.
Christophe: “Hoewel fysieke nabijheid voor onze teams cruciaal is, zien we meer dan ooit de enorme meerwaarde in van afstandsmeetings, zowel met klanten als met kandidaten. En dat willen we in de allerbeste omstandigheden. We anticiperen daarmee tegelijk op mogelijke mobiliteitsproblemen en openen nog meer de grenzen voor talent uit het buitenland.”
Deze omarming van hoogkwalitatieve video-conferencing zorgt ervoor dat we meer en laagdrempeliger kandidaatgesprekken kunnen inplannen, ook met kandidaten die anders een halve of hele dag ‘kwijt’ zouden zijn.
Eindejaarsplannen omdenken
De tweede (semi-)lockdown werd bij Amon – net zoals in veel bedrijven – dus niet laaiend enthousiast onthaald. “Het was even slikken toen we opnieuw allemaal gingen telewerken,” geeft Christophe toe, “ik mis ons samenzijn nu al. Maar ook wij zien de curves stijgen en zijn niet doof voor de alarmkreten uit de zorgsector. Het is belangrijk om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen en de gezondheid van medewerkers en hun naasten te helpen beschermen.”
De eindejaarsperiode is voor ons normaalgesproken een warme tijd. Een kerstetentje voor de medewerkers en hun partners, een gezellige nieuwjaarsdrink, de afsluiting van het laatste kwartaal en een knallende start van een nieuw werkjaar, … “Dat zijn belangrijke momenten waarop het hele team de banden nog eens extra aanhaalt. We gaan dat dit jaar anders aanpakken, maar ik ga nog niet onthullen hoe,” besluit Christophe geheimzinnig.
Zin om te werken bij Amon? Welcome to the team!