Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

Zet stappen naar duurzamer ondernemen: onze concrete tips

Duurzaamheidspionier bij de VN

In juni 2022 namen we voor de 2de keer het certificaat voor SDG Pionier in ontvangst.

Duurzaam ondernemen zit al van bij het begin in ons DNA, zo vertelde onze managing director Christophe VanDriessche al in dit interview. In 2019 en 2020 behaalden we daarbovenop het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen. En omdat we onze CSR-aanpak op hetzelfde elan verder hebben gezet, kende het UNITAR (United Nations Institute for Training and Research) ons in 2021 én 2022 de titel van SDG Pionier toe. We verankerden immers de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de VN verder in onze werking.

Starten met duurzaam ondernemen? Drie basistips!

Deze drie basistips helpen je alvast op weg.

  • Betrek je medewerkers en zorg voor duidelijke functionaliteit

Wist je dat medewerkers vandaag enthousiast zijn om in een empathische organisatie te werken met duurzame waarden? Ze hebben vast ideeën, een netwerk of inzichten die je CSR-beleid (corporate social responsibility) mee kunnen kleuren. Geef teamleden die enthousiast enkele CSR-activiteiten op poten willen zetten dan ook de nodige tijd – tijdens de werkuren – en een dosis erkenning vanuit het management. Bewaak wel dat de acties voor iedereen in de organisatie tastbaar en functioneel zijn. Leg goed uit welke impact acties kunnen hebben.

  • Leg concrete acties vast mét meerwaarde

Uitstel is vaak afstel. Leg in het begin van je werkjaar een aantal heel concrete acties vast die je met je team zal ondernemen. Zo ben je zeker dat je CSR-beleid geen dode letter blijft én dat het duurzame aspect een heel jaar rond op de radar van je medewerkers blijft. Het moet duidelijk zijn voor alle betrokken stakeholders wat de meerwaarde van een actiepunt is. Communiceer over de acties en de meerwaarde ervan in nieuwsbrieven, tijdens kwartaalmeetings, op nieuwjaarsrecepties, …

  • Beschouw duurzaamheid niet als doel op zich, maar integreer het in je hele werking. Zorg voor een emotionele klik

Duurzaamheid is niet hetzelfde als ‘enkele toffe acties ondernemen en daarmee is de kous af’. Vertaal elke actie naar de missie en visie van jouw organisatie. Zo wordt het ‘waarom’ van je acties veel duidelijker en zal het eenvoudiger zijn om duurzaamheid te integreren in jouw bedrijfsbeleid. Betrek je medewerkers (en zelfs partners of klanten) in de definitie en uitrol van de acties. Zo creëer je een belangrijke emotionele klik voor langetermijnsucces.

Zo integreren we de SDG’s concreet in onze werking

De Sustainable Development Goals van de VN zijn allesomvattend: zowel sociale als klimaatdoelen komen aan bod, omdat die nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Voor elke goal kan je team vast een duurzame actie bedenken. 

Duurzaamheid gaat voor ons over het welzijn van mensen – óók van onze eigen medewerkers – en over onze impact op het milieu. Hieronder geven we jullie graag wat inspiratie met enkele acties die we tot nu toe ondernamen.

SDG 1 – end poverty

Als gespecialiseerd Executive Search kantoor in ICT & Digital zijn we begaan met ICT talentontwikkeling en toegankelijkheid. Waar ook ter wereld. En dus ook daar waar mensen niet altijd over middelen of toegang beschikken om dat te realiseren. Die boodschap wensen we uit te dragen naar al onze stakeholders. Daarom steunen we initiatieven zoals Close The Gap.

Doe een gift – In het verleden steunden we Close The Gap al financieel, en ook eind 2020 ging het budget dat we normaal aan relatiegeschenken spenderen naar deze organisatie. Close The Gap verkleint de digitale kloof in landen waar dit niet vanzelfsprekend is. Jongeren krijgen op die manier toegang tot onderwijs, waardoor ze zelf empowered worden en een betere toekomst kunnen uitbouwen. Onze relaties kregen een nieuwjaarskaart waarin we onze actie hebben uitgelegd.

Creëer awareness – We vroegen Close The Gap om voor het Amon-team een voorstelling van hun werking te geven. Een hele namiddag kregen we een boeiend relaas – weliswaar online wegens corona. Wat ons opnieuw sterkte in onze overtuiging om deze organisatie te steunen. Op die manier hebben we awareness gecreëerd in het team, maar toonden we ook de functionaliteit van onze actie aan en ontstond er een emotionele klik tussen de medewerkers en de ontwikkelingsdoelstelling.

SDG 3 – gezondheid en welzijn / SDG 13 – klimaatverandering

Amon maakt als werkgever de belofte om er alles aan te doen om een ‘employer of choice’ te zijn. Gezondheid en welzijn maken als building block deel uit van ons duurzaam Master HR plan.

Managing Director Christophe VanDriessche bij de safety & heat display aan de ingang van het Amon-kantoor.

Veilig samen werken – aan de toegang van ons kantoor plaatsten we een safety display en heat display zodat medewerkers en bezoekers gegarandeerd binnenkomen met een optimale handhygiëne, een mondmasker en een temperatuurcheck. Dit is een tastbare en functionele actie voor iedereen die ons kantoor betreedt. De medewerkers krijgen terecht de boodschap dat we als werkgever begaan zijn met hun veiligheid en gezondheid.

Stayin’ alive – Daarnaast plannen we jaarlijks voor onze medewerkers een EHBO-workshop rond reanimatie, want eerste hulp kan levens redden. We herhalen deze actie jaarlijks. Enerzijds om de integratie van nieuwe medewerkers in dit deel van ons duurzaamheidsbeleid kracht bij te zetten. Anderzijds als opfrissing voor de andere leden van het team. 

Reduceren van kilometers – Nu telewerken een boost kreeg en iedereen vertrouwd raakte met videomeetings, installeerden we akoestisch aangename meetingrooms waar het comfort van onze medewerkers en kandidaten – én van onze community – voorop staat. 

Enerzijds denken we bewust na over klimaat, anderzijds willen we dat het kantoor een ontmoetingsplaats wordt om onze bedrijfscultuur te doen leven en om integratie en groei te faciliteren. De missie van Amon is immers mensen samenbrengen, inspireren en helpen groeien. De tools en ruimtes zijn gebruiksvriendelijk en hebben een grote meerwaarde op vlak van werkkwaliteit, zowel voor onze medewerkers als voor kandidaten of klanten. 

Hoe we onze community daarbij betrekken? We zijn van plan om – als de naschokken van de pandemie weggetrokken zijn – onze meetingrooms ter beschikking te stellen van de Belgische IT en digital community, zodat zij na afspraak vanuit de Amon-hub hun video-conferences of co-working kunnen verzorgen.

Dankzij het verhoogde telewerk en de videocalls met kandidaten besparen we jaarlijks tal van gereden kilometers – en dus uitstoot van CO2.

SDG 4 – kwaliteitsvol onderwijs

Fons Van Dyck inspireert op de Amon-ontbijtsessie

Knowledge is power – als headhunters in ICT en digital beschouwen we levenslang leren als essentieel onderdeel van onze missie. Vandaar dat we elk jaar een aantal topsprekers uitnodigen. En omdat sharing gelijkstaat aan caring – óók als het over kennis gaat – vinden we dat we er net zo goed een publiek bij kunnen uitnodigen van IT-managers, HR-managers en bedrijfsleiders. 

Ondanks de vele maatregelen rond Covid-19, slaagden we erin om interessante ontbijtsessies op poten te zetten. In 2020 was keynote speaker Gijs Van Wulfen te gast rond het thema innovatie binnen je bedrijfscultuur. Lees hier onze take aways van deze keynote. In 2021 nodigden we Fons Van Dyck uit met de keynote De Onsterfelijke Onderneming, over overleven in disruptieve tijden.

Vaardigheden bijschaven – om ons team te empoweren en teamleden te helpen om op een duurzame manier te groeien, organiseerden we drie groepsopleidingen die hen steviger in de schoenen doen staan. Deze skills kunnen ze zowel op het werk inzetten als in zowat elke levenssituatie: meesterlijk onderhandelen, pitchen en competentiegericht interviewen. 

Managing Partner Steven De Poortere coacht IT-student Kadir bij non-profit BEcode.

Naast deze opleidingen krijgt elk van onze medewerkers een individueel opleidingstraject dat we opvolgen via ons Intuo-platform. We waken op die manier gestructureerd over de doelstellingen, feedback, leermomenten, persoonlijke en professionele groei & het engagement.

Kennis delen– we trokken met enkele van onze doorgewinterde consultants een hele dag naar BEcode, een non-profit die kwalitatieve inclusieve coding bootcamps en opleidingen voorziet. Daar gaven we aan 30 studenten webdeveloping en AI een stoomcursus over de IT-arbeidsmarkt. We leerden hen hoe je na je studies een waardevol carrièretraject concreet opstart, met alle do’s en don’ts. Tien studenten kregen daarbovenop van ons een individuele sollicitatiecoaching, waarbij we via rollenspel oefenden: van motivatiebrief tot en met jobinterview. Het werd een leerrijke dag voor de studenten én voor ons als team.

 

SDG 5 – duurzame steden en gemeenschappen

HR coaching voor duurzame start-ups – Soms kan je vanuit je core business onrechtstreeks een bijdrage leveren voor het ondersteunen van een bepaalde SDG. Voor SDG 5 kozen we er dan ook voor om tech start-ups die meewerken aan Smart City ontwikkeling te ondersteunen. Zij kennen hun vak als geen ander … maar wij kunnen hen coachen op het vlak van HR. En dat doen we dan ook! 

Zo organiseerden we aan het begin van de zomer van 2020 en in het voorjaar van 2021 online groepssessies, waarin we aan start-ups toelichting gaven over 12 belangrijke building blocks die je als groeiende organisatie nodig hebt om een succesvol HR beleid te implementeren. De start-ups konden nadien een uurtje one-on-one advies krijgen van Amon. Bijvoorbeeld rond recruitment uitdagingen in het bedrijf. Deze actie kwam tot stand in samenwerking met imec. Ook hier weer zie je dat de acties heel nauw aansluiten bij de bedrijfsmissie om samen te brengen, te inspireren en te helpen om succesvol te groeien.

SDG 13 – klimaatverandering

Een positieve bijdrage leveren aan klimaatverandering is geen eenvoudige opdracht voor een bedrijf dat actief is in de rekrutering van ICT & Digital medewerkers. Toch vonden we dat SDG 13 aansloot bij één van onze vier basiswaarden. Namelijk toewijding. Toewijding en passie kunnen een aanzet zijn om anderen te inspireren. 

Binnen Amon hebben we enkele fervente veggie collega’s en natuurliefhebbers. Door hen de kans te geven acties rond klimaatverandering op te zetten, konden we bewustzijn over dit thema vergroten bij andere medewerkers. Dat werd enorm geapprecieerd en we de toewijding en inspiratie waren tastbaar aanwezig! De uitdaging? Dergelijke acties herhalen om op lange termijn meerwaarde en een emotionele klik met elke medewerker te creëren.

Vrijdag veggiedag – Vleesconsumptie. Het is een van de grote bijdragers tot de uitstoot van CO2. Met elk stuk vlees dat wij minder consumeren, helpen we dus de uitstoot te verminderen. Vandaar dat enkele collega’s het voortouw nemen om als heuse ‘veggie ambassadeurs’ de rest van het team te helpen om vaker vegetarisch te eten. Ze delen leuke recepten in de HR newsletter, organiseerden zelf een online kookworkshop waarna we samen lunchten op afstand, en er was een online veggie quiz met voor de winnaar een groentenbox met duurzaam geteelde groenten.

Stijlvol dineren? Dat deden we in een ecologische pluktuin.

Mét infosessie over het belang van het behoud van bijen voor onze biodiversiteit.

Dinner with the Queen – biodiversiteit (ofwel: een zo groot mogelijke rijkdom aan dier- en plantensoorten), speelt een hoofdrol in de strijd tegen klimaatverandering en de gevolgen ervan. Bij het organiseren van een team- en klantenevent, kozen we dan ook voor een gastronomisch diner in de pluktuin van Purfruit. Daar genoten we van een heerlijk menu in een prachtige setting én werden we geïnformeerd over het belang van het behoud van bijen.

SDG 14 – leven in het water

Net zoals bij het thema klimaatveranderen is de SDG  “leven in het water” geen eenvoudige opdracht voor ons als headhunters in ICT & Digital. Omdat werken aan een teamgerichte cultuur een belangrijk onderdeel is van ons Master HR plan besloten we om beide aan elkaar te koppelen via een actie die het team dichter bij elkaar brengt én bijdraagt aan het behoud van waterleven.

Cleanup day – We engageerden ons met een deel van het Amon-team om een namiddag de Gentse wateren proper te maken … vanuit een kano, in samenwerking met DOKANO. Niet alleen erg relevant en een eye-opener – zooo veel afval! Ook nog eens erg fun en een prima mini-teambuilding activiteit.

Kano varen om de Gentse wateren proper te maken.

Een deel van het Amon-team scheepte in bij DOKANO om een steentje bij te dragen aan Clean Water.

Best confronterend: zo veel afval!

Back To Top