skip to Main Content
Terug naar Overzicht

Dit leerden we van innovatiegoeroe Gijs van Wulfen

Gijs van Wulfen in Gent - bij Amon Consultants - inspiratiesessie

“Gijs, waarom draag je zo’n opvallend lichtblauw kostuum met tulpen in allerlei kleuren?”
“Wel, heel eenvoudig: omdat het nú het moment is om tulpenbollen te planten, zodat je volgend jaar een mooie tuin vol bloemen hebt.”

Gijs van Wulfen, best-selling auteur en inspiratiecoach, was niet alleen de meest opvallende figuur op de recente Amon inspiratiesessie. Hij gaf ons ook op onnavolgbare wijze een tastbare roadmap mee om innovatie en een innovatiecultuur in onze teams of organisaties vorm te geven. Wie door z’n tulpenkostuum en lange lokken vermoedde met geitenwollen sokken naar huis te keren, had het mis. Want voor Gijs van Wulfen betekent innovatie: ideeën omzetten in facturen.

Ons jaarthema innovatie blijkt vandaag relevanter dan ooit

Er is wereldwijd nog nooit zo veel en zo snel geïnnoveerd als tussen februari van dit jaar en nu. Zoals ook Steven Van Belleghem in zijn nieuwste boek aangeeft, kregen we de voorbije maanden met z’n allen een digitale cursus van nooit geziene omvang. In één klap waren we op digitale tools aangewezen, of het nu was om te werken, te ontspannen of te winkelen. Bedrijven waar working from home ondenkbaar was, schakelden plots vijf versnellingen hoger … en merkten dat het eigenlijk best wel mogelijkheden biedt.

Hoe dan ook, de economische gevolgen van deze black swan – zoals we deze crisis in navolging van economen noemen – zullen we op z’n minst nog enkele jaren voelen. Sommigen denken zelfs levenslang. Anderzijds bieden de uitdagingen die voor ons liggen ook gigantische opportuniteiten.

Economen hoopten bij deze crisis oorspronkelijk op een herstel volgens een V-Model, een U-Model of een W-Model. Nu spreekt men ook over het K-model. Daarbij staat de verticale lijn voor het nul-moment. De schuine lijn omhoog staat voor bedrijven die hier sterker zullen uitkomen. De schuine lijn omlaag verbeeldt zij die het niet zullen overleven. Van Wulfen inspireerde alvast 75 enthousiaste ochtendlijke aanwezigen om aan de hand van innovatie en het installeren van een innovatiecultuur deel uit te maken van die eerste categorie.

De uitvinding van de gloeilamp kwam er toch ook niet dankzij een verbeterprogramma voor kaarsen?
Gijs van Wulfen

Gijs van Wulfen in Gent - Amon Consultants - inspiratie-event

Gijs van Wulfen inspireerde 75 enthousiaste ochtendlijke aanwezigen om aan de slag te gaan met innovatie en een innovatiecultuur te installeren.

Innovatie = ideeën omzetten in facturen

Als grondlegger van de FORTH innovation method (of in het Nederlands: de VOORT-methode) reist Gijs van Wulfen sinds 2002 de wereld rond. Zijn boek Het Innovatiedoolhof werd in 2017 bekroond als Managementboek van het Jaar. Daarnaast is hij een graag geziene keynote speaker op internationale conferenties en host hij workshops bij bedrijven als NEC (Japan), 3M (US), Dupont en Airbus. Dit keer was hij te gast in Gent, bij Amon, op onze inspiratiesessie-met-ontbijt.

En hij drukte ons meteen met de neus op de feiten: we zitten allemaal vast in onze gewoonten. Patronen die werken, houden we van nature in stand. En dat noemen we dan ‘operational excellence’. We willen bestaande dingen beter doen, en beter, en nóg beter, …. Maar de uitvinding van de gloeilamp kwam er toch ook niet dankzij een verbeterprogramma voor kaarsen?

Innovatie is te belangrijk om enkel aan IT over te laten
Gijs van Wulfen

Naar een innovatiecultuur in vijf stappen

Van Wulfen fileert haarfijn het proces dat nodig is om tot een innovatiecultuur te komen. Want het vergt best wat durf om los te komen van onze comfortabele gewoonten en een nieuwe cultuur te creëren én te behouden. Heel kort samengevat zijn er vijf essentiële voorwaarden om te slagen.

  1. Ga buiten je eigen comfortzone.
  2. Kies het juiste moment. (Nu!)
  3. Geef mensen de vrijheid (tijd en ruimte) om te ontdekken.
  4. Geef richting bij de start (maar niet enkel richting, want enkel richting komt neer op dwang).
  5. Geef ook de vrijheid om te falen. Kort en snel falen is immers de enige manier om te innoveren.

Om te slagen in het installeren van een innovatiecultuur en om de vijf voorwaarden succesvol toe te passen, kunnen we gebruik maken van van Wulfens FORTH of VOORT-methode. Een proces dat van Wulfen ontwikkelde als leidraad voor innovatie. Een proces voor innovatie? Het klinkt misschien contradictorisch, maar intussen passen bedrijven op vijf continenten deze methode toe.

VOORT met het team!

Het letterwoord VOORT staat voor: Vertrekken – Ontdekken – Ontwikkelen – Reflecteren – Terugkeren.

In een periode van 15 weken slagen teams er dankzij deze methodiek in om tot werkbare innovatie te komen. Wil je zelf ook met je team aan de slag? Dat kan met de handige innovatie-landkaart met bijhorende checklists die van Wulfen bedacht.

Goed nieuws: ook jij kan deze handige tools gebruiken voor je innovatie-expeditie. Dat de kaart intussen vertaald werd in 11 talen, bewijst alvast hoe gegeerd ze is.

Download hier de kaart en checklists

(lees verder onder de afbeelding)

Gijs van Wulfen VOORT-methode Roadmap

Met de VOORT-methode van van Wulfen heb je een concrete tool in handen om als team de innovatie-expeditie aan te gaan.

Geen I-nnovatie maar WIJ-novatie

Laatste les van van Wulfen: het is duidelijk dat innovatie tot de kernopdracht hoort van elk IT- of digitaal team. Meer dan ooit staan deze experten immers aan het stuur van verandering en business-transformatie. Toch is innovatie te belangrijk om uitsluitend op de schouders te leggen van IT of R&D. Neen, een innovatiecultuur moet gedragen worden door de volledige organisatie en iedereen die er deel van uitmaakt.

Daarom spreken we beter niet langer over I-nnovatie, maar over WIJ-novatie.

Verder praten? Connecteer met Steven De Poortere of stuur hem een mail.

 

Zin om er volgende keer bij te zijn?

Als headhunters in ICT en digital beschouwen we levenslang leren als essentieel deel van onze missie. Vandaar dat we elk jaar een aantal topsprekers uitnodigen.
En omdat sharing gelijkstaat aan caring vinden we dat jullie er net zo goed bij mogen zijn op deze inspiratiesessies. Meer nog: we trakteren op ontbijt!

Benieuwd naar onze volgende spreker? Hou je vast want het is … Fons Van Dyck!
Hij brengt zijn keynote De Onsterfelijke Onderneming op 4 februari 2021 in de communicatieloft in Gent.

De sessie is gratis – inclusief lekker ontbijt – maar de plaatsen zijn beperkt.

Pre-registreer nu al!

Back To Top