Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

Personeelsverloop in de IT-afdeling voorkomen: 7 tips van experten

De realiteit van de dag is wat ze is: de vraag naar kwalitatieve IT’ers is hoger dan het aanbod. IT’ers zitten daardoor in een positie waar ze heel makkelijk kunnen switchen binnen een waaier aan interessante jobs. Het maakt bedrijven behoorlijk zenuwachtig dat hun ICT-talenten elk moment kunnen besluiten om te vertrekken. Toch zijn er manieren om IT’ers aan boord te houden – of toch om het verloop binnen je IT-diensten beperkt te houden, zeggen Christophe VanDriessche en Steven De Poortere. 

IT'ers aan boord houden begint al vóór hun aanwerving.
IT’ers aan boord houden begint al vóór hun aanwerving.

Als manager en partner van Amon hielpen Christophe en Steven samen al honderden mensen aan een nieuwe job binnen ICT en digital. Zij hebben meer dan wie ook een uniek inzicht in de hearts & minds van deze nichegroep en lichten een puntje van de sluier op rond verloop van IT’ers. Het is alvast niet verwonderlijk dat je aanpak al moet starten nog vóór de IT’er een stap in je bedrijf heeft binnen gezet.

Tip 1 – Los beloften in

Tijdens het rekruteringsproces van een IT’er maak je als recruiter steevast beloftes over jobinhoud, groeikansen, salaris, werkomgeving, en dergelijke. Zorg bij de start voor een checklist waarin alle to do’s en afspraken zijn opgenomen. En kom afspraken en beloftes na! Dat zal een goed, professioneel en welkom gevoel geven aan de nieuwe medewerker.

“De eerste drie maanden zijn bepalend of IT’ers aan boord zullen blijven of niet.”

Christophe VanDriessche, Managing Director Amon

Tip 2 – Neem onboarding serieus

Verspreid je onboardingproces over een aantal weken – zeker bij thuiswerk of digitaal werken! Een paar uur of een dag kennismaking heeft weinig impact. Betrek meerdere teamleden in het onboarding- en opleidingsproces. Dat versterkt de integratie van de nieuwe medewerker. De eerste drie maanden na een aanwerving zijn heel sterk bepalend of IT ‘ers aan boord zullen blijven of niet.

Regelmatig feedback vragen aan nieuwe IT-medewerkers vermindert de kans op verloop.
Regelmatig feedback vragen aan nieuwe IT-medewerkers vermindert de kans op verloop.

Tip 3 – Hou de vinger aan de pols

Trap niet in de val slechts één keer per jaar een opvolggesprek of evaluatiegesprek te hebben, of het slecht voor te bereiden. Hou in het eerste jaar maandelijks een grondig voorbereid 360° feedback-gesprekje om bij te sturen waar nodig. Het zal manager en medewerker veel dichter bij elkaar brengen. Ook zorgt het ervoor zorgen dat vooropgestelde afspraken door beiden nagekomen worden en er succes geboekt wordt.

Tip 4 – Bereid je team voor

Een goede onboarding start al voor de eerste werkdag van de nieuwe medewerker. Denk daarbij ook aan de bestaande medewerkers. Het is belangrijk dat ze vooraf goed geïnformeerd worden over wie de nieuwe medewerker is, welke rol zal die zal opnemen en waarom. Stel jezelf de vraag: is de nieuwe collega voorbereid? Maar ook: is het bestaande team voldoende ingelicht en betrokken?

“Betrek verschillende collega’s vanuit diverse rollen bij het onboarden van nieuwe IT-medewerkers. Maar doe dit gradueel en doordacht.”

Steven De Poortere, Managing partner Amon

Tip 5 – Connecteer intensief

Besteed in het begin extra aandacht aan het opbouwen van een goede connectie. Dit is cruciaal in het onboardingsproces. Connecteer intensief met de nieuwe medewerker. Dit betekent ook soms letterlijk naast die persoon gaan zitten, meevolgen, on the job. En betrek verschillende collega’s vanuit diverse rollen bij het onboarden van nieuwe IT’ers, maar doe dit gradueel en doordacht.

Tip 6 – Kies een buddy en doe dat wisely

Verloop van IT-medewerkers voorkomen begint al van bij voor hun aanwerving: connecteer intensief.

Bij heel wat bedrijven werkt men succesvol met een buddy, meter of peter voor de nieuwe medewerkers. Gewoonlijk is dat iemand die inhoudelijk dicht bij de nieuweling staat, en liefst ook een positivo. Kies je buddy dus wisely ;-).

Zorg dat de meter/peter/buddy iemand de nieuwe collega kan helpen met al de kleine vragen. Ook deze die niet in een functiebeschrijving staan en die voor bestaande medewerkers vanzelfsprekend zijn. Zoals waar bepaalde informatie te vinden is, wat de gewoonten zijn op kantoor, wie waarvoor verantwoordelijk is in de andere teams, enz. Zo voorkom je kleine onduidelijkheden of vroege frustraties.

Tip 7 – Een oprechte bedrijfscultuur

Cruciaal voor een geslaagd onboardingsproces is dat het een oprechte weerslag is van de cultuur van een organisatie. Tijdens de onboarding ziet en voelt een nieuwe medewerker wat er in realiteit belangrijk geacht wordt in een bedrijf. Maar ook hoe de dynamiek is tussen collega’s.

Een manager moet dit sturen en faciliteren, maar ook de collega’s moeten doordrongen zijn van het belang van een goede onboarding en moeten de waarden, visie en missie uitdragen in de dagelijkse werkpraktijk.

> In deze blog lees je hoe we bij Amon nieuwe medewerkers in onze bedrijfscultuur onderdompelen.

IT’ers zijn allergisch voor routine

Als toemaatje geven we graag nog even mee hoe belangrijk het is dat je als bedrijf blijft werken aan een groeipad voor IT’ers. “Het gros van de IT’ers is allergisch voor routine en wil steeds geprikkeld worden met projecten, uitdagingen, nieuwe rollen, persoonlijke groei, … Ze worden blij van een aantrekkelijke job waar ze inhoudelijk aansluiting bij vinden”, zegt Christophe VanDriessche.

Bedrijven die van bij de aanvang goed communiceren over de cultuur, missie en visie, trekken aan het langste eind bij het aanwerven en aan boord houden van IT’ers. Want zo haal je vanzelf mensen in huis die bij de cultuur passen.

 

Zitten alle medewerkers van jouw IT-team nog op de plek die het best bij hen past? En welke competenties ontbreken er?
Check het met de Amon Talent Scan™

Back To Top