We identificeren en ontwikkelen potentiële leiders binnen onze organisatie.
Als CEO van District09, de ICT-partner van de Stad Gent, stoot Stefan De Smet dagelijks op de diverse uitdagingen van een stedelijke omgeving. “Die vereisen een mindset van voortdurende verbetering, wendbaarheid en creativiteit”, klinkt het. “En om te blijven innoveren is het essentieel de capaciteiten van teamleden te helpen ontwikkelen, zelfreflectie te stimuleren en persoonlijke groei aan te moedigen.” Maak kennis met deze kandidaat voor de award ICT & Digital Coach of the Year 2024.
Wat betekent inspirerend & coachend leiderschap voor Stefan De Smet?
“Binnen District09 krijgt elke leider de tools en vaardigheden om medewerkers te inspireren en te motiveren, zodat ze zich veilig voelen om risico’s te nemen en uit hun fouten te leren. Zo creëren we een wendbare organisatie. Een coachende leiderschapsstijl leidt tot betere prestaties, betere dienstverlening aan de burger, en helpt ons bovendien talent aan te trekken en te behouden.”
“Met het oog op de toekomst blijven we dus investeren in leiderschapsontwikkeling. We ondersteunen onze huidige leidinggevenden én identificeren en ontwikkelen potentiële leiders binnen onze organisatie. Opvolgingsplanning is essentieel om continuïteit en stabiliteit te waarborgen in deze snel veranderende sector. Daarnaast zetten we ook in op de fysieke en mentale gezondheid van onze medewerkers, en natuurlijk op de voortdurende ontwikkeling van nieuwe vaardigheden in ICT.”
Op welke persoonlijke realisaties is Stefan het meest trots?
“Met de technologie van District09 helpen we de medewerkers, inwoners en organisaties van de Stad Gent vele uitdagingen op te lossen. Zo brengen we de digitalisering van de stad op een hoger niveau. Ook maakten we de digitale stadsdiensten persoonlijker, toegankelijker en gemakkelijker voor de gebruikers. Een mooi voorbeeld is de pro-actieve dienstverlening die we vorig jaar invoerden, waardoor burgers die recht hebben op een korting of een aangepast tarief dit automatisch toegekend krijgen.”
“De gebruikers geven ons een 8,8 op 10 voor de digitale dienstverlening van de Stad Gent. Maar nóg trotser ben ik over de tevredenheid van de medewerkers van District09. Meer dan 80% voelt zich gewaardeerd door de directe leidinggevende én ervaart een aangename sfeer in het team. Belangrijk voor mij is daarbij dat ons team net zo divers is als de bevolking van de stad die we dienen. Daarom blijven we ook focussen op inclusieve onboardingsprocessen en continue professionele ontwikkeling, zodat elk talent kan groeien binnen de organisatie.”