Ik zoek als coach constant naar een goede mix van ‘comfort zone’ en ‘stretched zone’ voor mijn medewerkers.
Als CTIO bij de Nationale Loterij is Piet Van Petegem er trots op dat zijn organisatie er dankzij haar spelers in slaagt om 100% van de winst terug te laten vloeien naar de maatschappij. De uitgekiende IT-oplossingen die zijn afdeling op poten zet, maken dat mee mogelijk. Piets uitgangspunt is daarbij “een oprechte interesse in nieuwigheden en levenslang leren”. Neem het aan van deze award-kandidaat voor de ICT & Digital Coach of the Year 2024, die geen jaren, maar decennia ervaring heeft in de Belgische ICT-sector.
Wat betekent inspirerend & coachend leiderschap voor Piet Van Petegem?
“Als je geen duidelijke doelen, ambitie of purpose hebt, dan is je organisatie als een schip dat zonder kapitein rond dobbert op volle zee. Als leider zorg ik ervoor dat elk individu en elk team de visie van de organisatie goed kent en begrijpt. Wanneer iedereen zicht heeft op waar we staan, kunnen we duidelijke, concrete doelen bepalen. En die zorgen ervoor dat iedereen elke dag opnieuw vol energie aan het werk gaat.”
“Doorheen mijn carrière kwam ik heel wat mensen tegen met een eigen interesseveld of een bepaalde professionele background. Ik merkte dat je collectieve doelen beter en sneller bereikt als je inspeelt op de intrinsieke drijfveren en vaardigheden van mensen. Dan gaan ze vaak met plezier ‘the extra mile’ voor een project. Zeker als er ook ruimte is voor initiatief: ‘gecontroleerde trial & error’, noem ik dat.”
“Daarnaast zoek ik als coach constant naar een goede mix van ‘comfort zone’ en ‘stretched zone’ binnen de werkgebieden van een medewerker. Zo leert die stapsgewijs bij en help ik die medewerker én het team groeien. Dat geeft me veel voldoening.”
Op welke persoonlijke realisaties is Piet het meest trots?
“Na een complete digitale transformatie heeft de Nationale Loterij vandaag een ultramodern gedigitaliseerd IT-platform. Dit biedt tegelijk een veilige en verantwoorde speelomgeving voor onze klanten en een handige digitale werkomgeving voor onze verkooppunten en interne afdelingen. Dankzij een fenomenaal commitment van elk van onze medewerkers is onze complexe IT-architectuur omgebouwd tot een ‘smartphone first’- en ‘cloud first’-aanpak.”
“Dit bereikten we door te gaan werken volgens agile principes en een verbeterd operating model, wat een duurzame en groeiende betrokkenheid aanwakkerde bij alle medewerkers. Binnen de loterijwereld zetten we daardoor internationaal de toon op het vlak van digitale IT-transformatie.”
“Levenslang leren en onophoudelijke investeringen in kwalitatieve opleidingen voor onze medewerkers zijn cruciaal om succesvol te blijven. De tijd staat niet stil, veranderingen volgen elkaar in steeds sneller tempo op. Mijn uitdaging is om onze medewerkers op elke nieuwe golf te laten surfen, zodat we kunnen blijven innoveren.”