Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

“Dankzij onze IT-experts bereiken we bij PSA onze doelen”

Inspirerende ICT & Digital employer in de kijker: PSA Antwerp

Vanop onze bevoorrechte positie in de ICT & Digital community hebben we bij Amon een uniek zicht op wat er in de sector leeft. In deze reeks interviews gaan we uitgebreid in gesprek met organisaties die ICT & Digital centraal zetten in hun bedrijfsvoering. We duiken in de diepte over hoe het is om als IT’er bij deze vooraanstaande bedrijven te werken.

Vandaag kijken we binnen bij PSA Antwerp, dat als grootste containerbehandelaar in België achter de knoppen zit van een indrukwekkende logistieke operatie. We praten met Joost Rommelaere (Head of IT) en Jan De Vrij (IT Governance Manager) en polsen ook bij enkele van hun IT-experts.

Efficiëntie én een lagere ecologische voetafdruk dankzij digitalisering

Over de core business van PSA Antwerp zijn Joost Rommelaere (Head of IT) en Jan De Vrij (IT Governance Manager) het roerend eens: “Wij laden en lossen wereldwijd containers.” Maar welke rol IT daarin speelt, daar vragen we graag even op door.

De terminal van PSA Antwerp: dag en nacht bedrijvigheid, aangestuurd door mensen en IT. Copyright: PSA

Het is behoorlijk indrukwekkend om de terminals van PSA in actie te zien. Dag en nacht meren er gigantische zeeschepen uit de hele wereld aan, geladen met duizenden containers. Deze moeten allemaal via trein, vrachtwagen of binnenschip hun traject vervolgen. Sommige containers worden door externe firma’s schoongemaakt of behandeld zodat ze opnieuw klaar zijn voor gebruik. Alle stakeholders, zoals de havens van bestemming, rederijen en verladers moeten op de hoogte gebracht worden als het containerschip uitvaart. Het is een massieve logistieke operatie die 364 dagen per jaar 24/7 draait.

De containerbusiness is enorm boeiend en altijd in beweging. De bedrijfsvoering van PSA – álles wat we hier doen – kan niet zonder de permanente ondersteuning van IT

Jan De Vrij, IT Governance Manager

IT heeft rechtstreeks impact op het reilen en zeilen van het bedrijf

IT applicaties ondersteunen toenemende complexiteit

“IT wordt binnen ons bedrijf elke dag belangrijker,” steekt Jan De Vrij (IT Governance Manager) van wal. “We merken hoe cruciaal het is om onze operationele medewerkers te ondersteunen bij de toenemende complexiteit. Vandaar dat onze applicatie teams steeds op zoek zijn naar nieuwe toepassingen om het operationele werk nog efficiënter te doen verlopen.”

“Klopt,” zegt Joost Rommelaere (Head of IT), “als we wereldwijd onze toppositie willen behouden, dan moeten we blijven evolueren. Dat doen we op de eerste plaats door te investeren in onze mensen en anderzijds door in te zetten op digitalisatie. Onze core business is het behandelen van containers, maar we onderscheiden ons door die complexe logistieke processen te optimaliseren door middel van steeds evoluerende technologie.”

De grootste containerschepen van de wereld kunnen bij PSA terecht.

Wij zijn de grootste containerbehandelaar van de haven van Antwerpen en kunnen de grootste containerschepen ter wereld ontvangen. Als je dat deftig wil doen draaien, heb je wel wat meer nodig dan een ‘Excelleke’.

Joost Rommelaere, Head of IT

Werkomgeving optimaliseren door digitalisering, tech & innovatie

Joost Rommelaere schetst concreet hoe we ons het bedrijf moeten voorstellen. “PSA Antwerp en MPET zijn onderdeel van PSA International, met thuisbasis in Singapore. In de haven van Antwerpen zijn we actief in drie containerterminals. Wij zijn de grootste containerbehandelaar van de haven van Antwerpen en kunnen de grootste containerschepen ter wereld ontvangen.

Als je dat deftig wil doen draaien, heb je wel wat meer nodig dan een Excelleke”, lacht hij. “We willen alle bewegingen op de terminals kunnen monitoren via sensoren en  onze medewerkers ondersteunen door bepaalde processen te automatiseren. Dat levert niet alleen tijdswinst op, het maakt ook dat onze medewerkers zich kunnen toespitsen op een optimale service delivery,” verduidelijkt Rommelaere nog.

“We bekijken bijvoorbeeld hoe we de werking van onze containerkranen kunnen optimaliseren, hoe de communicatie met en bewegingen van de trucks efficiënter kunnen, hoe we de rij-afstanden kunnen beperken, … Er is op terminalniveau nog heel wat ruimte voor slimme IT-oplossingen, maar ook verder in de supply chain bekijkt IT hoe we de containers efficiënter en duurzamer op hun plaats van bestemming kunnen krijgen.”

Cyberaanvallen afwenden

Een containerbedrijf als PSA draait compleet op technologische toepassingen. Wanneer er iets fout gaat, kost dat meteen handenvol geld. Elke minuut telt. Geen wonder dat PSA zwaar inzet op cyber security – én dat ze daar verder niet veel over kwijt willen.

Jan De Vrij: “Na de cyberaanval op de Deense rederij Maersk in 2017 zijn heel wat scheepvaartbedrijven in een hogere versnelling gegaan op vlak van security. Ook bij ons wordt daar stevig in geïnvesteerd.”

Een cyberaanval op de haventerminal moet voorkomen worden door ijzersterke cyber security

Ecologische voetafdruk beperken

Naast het ondersteunen van de huidige operationele software, het ontwikkelen van nieuwe technologieën en het uitwerken van kostenreducerende oplossingen, buigt de IT-afdeling van PSA zich ook over de ecologische impact van PSA.

Jan De Vrij: “We stellen ons de vraag hoe IT kan helpen om onze impact op het milieu te verminderen en onze ecologische voetafdruk kleiner te maken. Kunnen we bepaalde zaken verder digitaliseren, kunnen we rij-afstanden van het rollend materieel op onze terminals verminderen, en dergelijke. Zo maken we PSA klaar voor een milieuvriendelijkere toekomst.”

Als je bij PSA over IT spreekt, spreek je over mensen

“Techniek en IT zijn voor mij geen doel op zich, maar wel een middel om doelen te bereiken”, zegt Joost Rommelaere, Head of IT bij PSA. “Wij zijn bezig met processen en met mensen. Als je IT beschouwt als puur IT, dan werk je met machines. Ik focus liever op hoe we mensen op een andere manier kunnen doen werken dankzij digitale en technologische vernieuwing en ondersteuning.”

Maar hoe kijkt PSA naar de werking van de IT teams? Daar willen we het fijne van weten.

Werken op de IT bij PSA, elke dag nieuw en boeiend

Als je IT beschouwt als puur IT, dan werk je met machines. Ik focus liever op hoe we de mensen bij PSA anders kunnen doen werken dankzij digitale en technologische vernieuwing en ondersteuning.

Joost Rommelaere, Head of IT

Bereikbaar management

Dat er bij PSA een rijk palet aan digitale en IT taken klaarligt, is duidelijk. Maar hoe zijn de IT teams georganiseerd? “Het IT departement bestaat uit zes teams, verdeeld in twee grote teams: LAS (local application support) en Infrastructure. Onder het LAS-team vallen nog eens vier teams van telkens 2 tot 6 mensen. Infrastructuur bestaat uit zeven teams van 2 tot 10 personen,” legt Joost Rommelaere uit.

“Maar alles start bij de IT experten. Dat zijn projectteams van specialisten die zorgen dat het werk gebeurt. Zij worden aangestuurd door een Team Lead. De Team Leads rapporteren aan hun managers en ik zit aan het stuur. Maar ik ben just part of the game. Ik probeer zo bereikbaar mogelijk te zijn en wil die cultuur van bereikbaar management ook uitdragen in PSA.

Directe stijl voor snelle communicatie

“De stijl op onze IT dienst verschilt behoorlijk van die van een IT dienst bij pakweg een bank of een verzekeringsbedrijf. Hier gaat het er soms heel direct aan toe. Je zou het een beetje op z’n dokwerkers kunnen noemen, maar wie hier werkt, houdt van die duidelijkheid,” lacht Jan De Vrij (IT Governance Manager). Joost Rommelaere bevestigt: “Wij faciliteren de business. We moeten het gewoon dóen, zonder bla bla, mét gezond boerenverstand.”

Being alongside

Joost Rommelaere startte vijf jaar terug als CIO bij PSA en had voorheen een lange carrière, onder meer als consultant. Daar maakte hij kennis met tal van bedrijven en hun cultuur. Vergelijkingsmateriaal genoeg om een oordeel te vellen. “PSA is een opvallend mensgericht bedrijf,” vertelt hij. De globale bedrijfscultuur zet het belang van het collectief en het nastreven van consensus voorop. Een mooi voorbeeld is de gewoonte om complimenten te geven, maar dan oprecht, hé. We gebruiken daarvoor vaak de scheepvaartterm alongside – wanneer twee schepen zij aan zij liggen. Hier hoor je dus regelmatig Thanks for being alongside.”

De terminal van PSA Antwerp
IT bij PSA Antwerp: concrete actie om business te doen draaien

Ik hou van toegepaste IT met focus op de core business. Daar haal je een enorme voldoening uit: zien dat je teamwerk impact heeft op de efficiëntie van het bedrijf.

Joost Rommelaere, Head of IT

Als IT’er werken bij PSA: internationale impact

Dat PSA Antwerp een fantastische plek is voor IT experten met sterk uiteenlopende interesses, blijkt als we in gesprek gaan met Loïc Fortems en Willem Van Gucht. Beide twintigers startten als young graduate met enkele jaren verschil bij PSA. Het pad dat zij in relatief korte tijd konden afleggen bij PSA is op z’n zachtst gezegd inspirerend.

De ronde van Europa

Loïc startte na zijn masteropleiding Handelsingenieur in de beleidsinformatica bij PSA in het traject van IT Management Trainee. Dat betekende dat hij vier jaar lang zoveel mogelijk werd ondergedompeld in alle aspecten van PSA door op verschillende afdelingen projectwerk te doen. Tegelijk met Loïc werden er nog drie Management Trainee’s in Europa aangeworven,  telkens in een ander expertisedomein.

Samen vormden wij een team van vier jonge Europeanen die gespreid over vier jaar zowel in eigen land als in het buitenland werden klaargestoomd voor een carrière bij PSA.

Loïc Fortems, intussen Team Lead Operationele Applicaties

Mijn starttraject bij PSA was een unieke leerervaring.

Loïc startte zijn traject in Antwerpen, daarna werkte hij een jaar in Portugal, om vervolgens terug in Antwerpen een jaar op de afdeling ‘operaties’ ondergedompeld te worden. “Het was een atypisch traject voor een IT’er, maar een enorme leerervaring,” vertelt Loïc. “Ik deed veel kennis op, ook over mezelf. Ik kon een jaar in Portugal werken, kon het hoofdkwartier in Singapore bezoeken en had een bijzondere rol op elk van de plekken waar ik ben terechtgekomen.”

Een lekkende container

Heel recent werd Loïc Team Lead van Operationele Applicaties. Loïc: “We maken dankzij digitalisering het werk van de operationele medewerkers makkelijker. We ontwikkelen applicaties die bepaalde processen op de terminals sneller en efficiënter doen verlopen. Het is een enorm voordeel dat ik een jaar op operaties heb gewerkt, waardoor ik de gezichten goed ken en de pijnpunten goed kan inschatten.”

Wat moeten we ons voorstellen bij dergelijke applicaties? Jan De Vrij (IT Governance Manager) geeft een voorbeeld: “Tot voor kort stond er onder elke kraan een checker. Een persoon die handmatig het nummer van elke container registreerde en doorstuurde. Vandaag wordt er bij een bepaalde kraanbeweging een automatische foto gemaakt, die dankzij OCR technologie de gegevens automatisch doorstuurt.”

“Of neem nu dat er een container lekt,” vult Loïc nog aan. “Dan moet er een hele procedure gevolgd worden, want we weten niet of het om een schadelijke stof gaat, of er gevaar is. Er moet zo snel mogelijk een hele administratie op gang komen om die container te registreren, om de schade te vergoeden, en noem maar op. Wij maakten voor die administratieve procedure een applicatie.”

Digitaliseren voor dankbare collega’s

Willem Van Gucht volgde dezelfde studierichting als Loïc, maar is enkele jaren jonger. Hij liet zich door het pad van Loïc inspireren om te kandideren voor een compleet nieuwe functie bij PSA: Robotic Process Automation. Vanuit het hoofdkantoor van PSA in Singapore gaven ze immers groen licht aan Antwerpen om ook van hieruit de automatisering van processen op te starten.

Willem kreeg zelf de vrijheid en het vertrouwen om te onderzoeken hoe en waar processen bij PSA geautomatiseerd konden worden. Hij kon daarbij rekenen op heel wat interessante inzichten en medewerking van collega’s uit de business, zoals finance en HR

“Veel vrijheid kan ook stress meebrengen rond verwachtingen of deadlines. Maar mijn manager stelde mij daarrond gerust”, herinnert Willem zich nog. “Ik ben dankbaar dat ik veel tijd en ruimte heb gekregen om me in mijn jobonderwerp te verdiepen, want robotica was ook voor mij vrij nieuw.”

Ze hebben me laten doén, laten proberen, waarschijnlijk ook wel een aantal keer laten falen – al ben ik dat al vergeten (lacht) – en uiteindelijk ben ik trots op wat ik hier op poten heb gezet.

Willem Van Gucht, expert Robotic Process Automation

Trainingen geven en kennis delen

“Als de collega’s eenmaal wisten waar ik mee bezig was, kwamen ze vaak zelf met een idee rond RPA bij het uitvoeren van hun job. Ik kon zo al heel wat collega’s enorm veel tijd doen winnen. Je verandert hun werkleven door manuele, repetitieve taken te automatiseren, waardoor ze tijd krijgen om nieuwe ideeën uit te werken en te focussen op andere belangrijke zaken.”

Intussen ontwikkelde Willem een aantal trainingstrajecten – van light tot advanced – in Robotic Process Automation. Zo kunnen geïnteresseerden uit heel het bedrijf – dus ook niet-IT’ers – zélf aan de slag met het automatiseren van hun processen. De trainingen blijken een succes, want het management heeft Willem gevraagd om deze kennis en trainingen niet enkel in Antwerpen, maar in de hele regio van Europa, Noord- en Latijns-Amerika en Turkije uit te rollen.

Willem antwoordde volmondig ja op die vraag. “Het internationale van PSA trok me van bij het begin al aan. Ik ben nu een aantal maanden internationaal bezig en het is enorm verrijkend om de verschillen in werking van land tot land te ondervinden. Ik hou ervan om de trainingen en automatisaties aan die culturele verschillen aan te passen. Hopelijk kan ik binnenkort ook in real life trainingen gaan geven (nvdr: interview vond plaats tijdens coronacrisis), want dat zal nog een tikkeltje efficiënter zijn dan via Teams. En er zijn nog vijftien plaatsen in de wereld die de trainingen kunnen gebruiken,” besluit hij enthousiast.

Investeren in mensen & kwalitatief management. Dat zijn sleutelfactoren.

Een fijne onboarding. Een welkomsttraject. Het gevoel dat je als nieuwe IT-medewerker welkom bent en ondersteund wordt. Dat vinden ze bij PSA Antwerp terecht heel belangrijk. “Als je niet investeert in mensen, moet je geen mensen aanwerven,” stelt Joost Rommelaere,  Head of IT van PSA. En hij vervolgt kordaat: “alle opleidingen die belangrijk zijn om een functie goed uit te oefenen, moet je bij ons kunnen volgen.”

En deze stelling wordt meteen bevestigd door Willem Van Gucht, die sinds 2019 als IT-expert bij PSA werkt rond Robotic Process Automation: “Ik kwam net van de schoolbanken en moest me serieus in de materie inwerken. Daar had ik in het begin stress over. Je voelt onbewust druk of verwachtingen. Maar mijn manager verzekerde me dat ik alle ruimte en tijd mocht nemen die ik nodig had. En dat klopte helemaal!”

Het reilen en zeilen

Elke nieuwe medewerker mag bij PSA rekenen op een onboardingtraject. Je krijgt een havenrondleiding, gaat op bezoek bij verschillende firma’s, mag op de terminal rondlopen om het reilen en zeilen van het laden en lossen van containers met eigen ogen te zien. “Omdat je job zo in functie staat van de business, moet je toch enigszins begrijpen hoe het werkt. Sommigen mogen zelfs eens mee op de torenkraan,” zegt Jan De Vrij, IT Governance Manager bij PSA. Daarnaast kan je als nieuweling altijd terecht bij je peter of meter om wegwijs te geraken in je nieuwe werkomgeving.

Jan De Vrij heeft intussen meer dan 30 werkjaren op de teller bij PSA. Hij neemt nog altijd met veel plezier de rol van coach, mentor en peter op van heel wat nieuwe IT experts.

“Ik stond eind jaren ‘80 van vorige eeuw mee aan de wieg van de allereerste digitalisering in onze sector: van papier naar computer. We gingen over de hele wereld ons systeem implementeren en altijd had ik daarbij een coachende rol om iedereen mee te krijgen. Het coachen heeft er altijd ingezeten, en ik doe dat nog steeds het liefst,” vertelt hij.

Het verwondert ons dan ook niet dat zowel Loïc Fortems als Willem Van Gucht bij hun onboarding bij PSA konden rekenen op coaching door Jan De Vrij.

Coachen is voor mij: mensen sturen op hun pad, ze zelf hun weg laten zoeken op hun eigen manier, en er voor hen zijn als ze ondersteuning nodig hebben.

Jan De Vrij, IT Governance Manager bij PSA

PSA University & banden smeden

Elk kwartaal zijn er bij PSA de IT foyers waarop nieuwe mensen zich mogen voorstellen en waar er een update gedeeld wordt van alle digitale evoluties in het bedrijf. Vanuit HR werd de PSA University opgezet waar er regelmatig interessante studiedagen en vormingen georganiseerd worden met boeiende gastsprekers. Elke IT’er mag ook zelf opleidingen voorstellen om te volgen. Want “Als mensen gelukkig zijn, dan blijven ze,” weet Joost Rommelaere, “en daarbovenop is de kwaliteit van het management heel belangrijk om mensen aan boord te houden.”

Wat IT experts Loïc Fortems en Willem Van Gucht bij PSA zo appreciëren – naast de tijd, ruimte en middelen die ze krijgen om zich in te werken en op te leiden – is het initiatief van HR om alle jonge medewerkers van PSA regelmatig samen te brengen. Elke maand trokken ze na het werk met alle jongere collega’s naar het cafeetje aan de overkant om elkaar informeel te leren kennen, over de afdelingen heen. “Ik hoop dat dit na corona opnieuw een gewoonte wordt, want dat geeft een fijne dynamiek in heel de firma”, zegt Willem.

Dat het kantoor van PSA pal in het centrum van Antwerpen op het hippe Eilandje ligt, mét zicht op het MAS, nodigt zeker uit om tijdens de lunch of na het werk met collega’s de toffe cafés en restaurants te verkennen.

Zin om het fijne PSA-team aan te vullen met jouw IT-expertise? Ga naar de vacante jobs en selecteer IT.

“Ik overtuigde intussen nog twee IT-experts om bij PSA te komen werken”

Sinds Loïc Fortems in 2017 als young graduate startte bij internationale containerbehandelaar PSA, overtuigde hij nog twee IT-experts uit zijn studierichting handelsingenieur om er op de IT-afdeling te komen werken. Willem Van Gucht was er een van. We polsen even naar hun drijfveren.

“Ik kende Loïc al uit mijn opleiding en wist dat hij hetzelfde zoekt in een werkgever als ik”, zegt Willem.

Wát ze dan precies belangrijk vinden aan een werkgever? Willem: “Het internationale aspect van PSA is zeker een factor die mijn nieuwsgierigheid heeft geprikkeld. Daarnaast merkte ik dat er een groot vertrouwen is in je expertise en je kennis. En dat je in grote mate zelf vorm mag geven aan je job.”

De grootste containerschepen van de wereld kunnen bij PSA terecht.
De terminal van PSA Antwerp is de grootste van de haven - Copyright: Jasper Leonard

Loïc: “Ook de informele stijl en directe aanpak is een meerwaarde voor de job. Omdat de IT-afdeling nog relatief klein is, kennen mensen elkaar en weet je snel bij wie je moet zijn voor bepaalde zaken.”

Digitaliseren voor mensen, niet ten koste van mensen

De rechtstreekse impact die de IT-afdeling bij PSA heeft op de business, is een grote motivatie. Van Head of IT tot IT expert, allemaal weten ze bijzonder goed hoe groot het belang is van wat ze elke dag doen.

Ook bij het automatiseren van processen – iets waar Willem Van Gucht als expert Robotic Process Automation op focust – is de impact voelbaar doorheen heel het bedrijf. “We slagen erin om mensen hun werk boeiender te maken omdat ze repetitieve taken voortaan automatisch kunnen opvolgen. Het feit dat ze zo tijd krijgen om zelf creatieve oplossingen te bedenken voor nog andere zaken, komt het bedrijf ook ten goede. We gaan mensen niet door robots vervangen, maar we bieden hen de kans om manuele zaken aan machines over te laten, zodat ze beter en creatiever het echte denkwerk kunnen doen.”

Trots op wat ik intussen ‘mijn project’ kan noemen

Wanneer we aan Willem Van Gucht vragen wat hem trots maakt op zijn job, dan wijst hij op de weg die hij heeft afgelegd. “Ik solliciteerde voor een nieuwe functie bij het bedrijf en heb de ruimte en het vertrouwen gekregen om die samen met mijn Team Lead zelf in te vullen, doelen te stellen en die te behalen. Dit werd echt mijn project binnen PSA, eerst in België en nu zelfs in de hele regio.”

Eerst was er niets rond Robotic Process Automation. Als je nu kijkt naar wat er staat, naar de trainingen die ik met de PSA University op poten heb gezet, en dat ik deze methoden en trainingen nu uitrol over Europa en Amerika? Ja, dat maakt mij best trots.

Willem Van Gucht, expert Robotic Process Automation

Trots op wat ik mocht verwezenlijken

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk de vacante IT-rollen bij PSA

Als organisatie die coachend leiderschap hoog in het vaandel draagt, steunt PSA het Amon-event voor de Belgische IT community This is IT, met de uitreiking  van de award voor dé ICT & Digital Coach of the Year. Zien we jou daar?

Foto’s: © PSA

Back To Top