Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

Waarom is storytelling bij rekrutering zo belangrijk geworden ?

Rekrutering in een overbevraagde markt is geen sinecure. En vindt een M/V/X in de eenheidsworst van vacatures finaal écht nog wel de meest geschikte uitdaging? Alles is zo vergelijkbaar geworden.

Nieuwe generaties willen vooral geïnspireerd worden door het “waarom” en de visie die een onderneming heeft. En wat dat niet enkel nu, maar ook op termijn voor hun eigen loopbaan betekent. Ze willen deel uitmaken van een groter verhaal en het gevoel hebben dat ze daaraan kunnen meeschrijven. Ze willen zich betrokken voelen, het gevoel hebben dat er naar hen geluisterd wordt. Ze willen tastbare handvatten aangereikt krijgen waarmee ze succesvol kunnen zijn of kunnen worden. Want in een hedendaagse maatschappij waar iedereen beoordeeld wordt op basis van zijn succes, wil een medewerker trots kunnen zijn op het bedrijf, het merk, waar hij/zij deel van uitmaakt en aan afgespiegeld wordt. Wie zich verdiept in de kunst van storytelling kan daarom het verschil maken.

Job inhoudelijk heeft zo goed als elk bedrijf vandaag heel wat uitdagingen op de plank liggen. Daar kan je nog weinig het verschil maken. En “weg van de files”? Daar hebben tal van bedrijven oplossingen voor gevonden via thuiswerk, flexibele uren en bijkantoren. En een “competitief” salarispakket? Dat zal de kandidaat zelf wel bepalen. Laat ons niet naïef zijn. In een “war for talent” is de kandidaat aan zet. En die wil boter bij de vis.

Hoe kan je dan succesvoller worden in rekrutering door het inzetten van storytelling?

Een paar tips :

1. Connecteer met de kandidaat. Gebruik de juiste woorden. Bouw een band op. Waar maakt jouw bedrijf het verschil écht? En wat kan dat voor de loopbaan van een medewerker betekenen? Gebruik concrete voorbeelden. Succesverhalen. Blijf weg van saai vakjargon en eindeloze opsommingen. Denk eens na over de meest inspirerende sollicitatiegesprekken die je zelf had of vacatures die je las.

2. Zorg er voor dat het verhaal door iedereen gedragen, geleefd en beleefd wordt. Zorg dat de neuzen in één richting staan. Soms kom ik in bedrijven waar iedereen een andere visie en een ander verhaal heeft. Stel je eens voor dat je zelf kandidaat bent. Je hebt drie sollicitatiegesprekken bij één potentiële werkgever maar hoort bij de drie verschillende managers die je ontmoet telkens een ander verhaal en een tegengestelde visie. Welk gevoel zou je krijgen?  Hoe overtuigd zou je zijn dat die werkgever de juiste keuze is?

3. Maak het verhaal niet te complex. Om te komen tot een goed begrip van je verhaal werk je best met eenvoudige beelden, metaforen of voorbeelden. Dit zal het gemakkelijker maken om het verhaal door te vertellen. Maar blijf daarbij uiteraard steeds geloofwaardig !

4. Zorg er voor dat je verhaal relevant is en een uitkomst heeft. Vertel geen saai en voorspelbaar verhaal. Succes is geen rechte lijn maar een zoektocht. Incidenten, gebeurtenissen of conflicten die finaal tot een prachtige uitkomst hebben geleid, blijven “plakken” en worden onthouden. Zeker als die ook relevant zijn voor de kandidaat.

Succes !

Christophe VanDriessche

Back To Top