De lat ligt hoog in recruitment. Hoe gaan jullie daarmee om?
Steven: “Kort gezegd: als een hechte ploeg. Recruitment is een job die doorzettingsvermogen en discipline vraagt. Klanten, kandidaten, managers … Ze stellen allemaal – terecht! – ambitieuze doelen, wat weleens druk met zich meebrengt. Goed met elkaar samenwerken is dé manier om daar positief mee om te gaan. Zo sla je twee vliegen in een klap: je boost elkaars efficiëntie én vindt samen voldoening.”
“Bovendien organiseren we ons in teams waar we van elkaar kunnen leren. Natuurlijk blijf je individueel contacten leggen en klanten werven. Maar uiteindelijk behalen we samen onze doelen. We bekijken ook regelmatig waar we staan ten opzichte van die doelstellingen. Dat maakt van ons een lerende en zelfkritische organisatie. De hamvragen: wat ging goed, waar versterkten we elkaar en wat kunnen we de volgende keer – samen – anders en beter aanpakken?”
“In recruitment stelt iedereen – terecht! – ambitieuze doelen. Goed met elkaar samenwerken is dé manier om daar positief mee om te gaan.”
Steven De Poortere
Flor: “Hier leer je van de besten, en zij leren ook van jou. We focussen op successen delen en streven gemeenschappelijke doelen na. Je hebt niet alleen individuele loopbaanpaden, maar ook één groepstraject dat iedereen samen volgt. Daarom is het in ieders belang om elkaar te versterken, wat een duurzame team- en feedbackcultuur bevordert. Elke dag wil je de beste versie van jezelf zijn en anderen helpen om hetzelfde te doen.”
Wat heb je, naast die teamspirit, nog écht nodig in je job?
Flor: “Veel goesting om te blijven groeien en bij te leren. Toen ik hier net begon, vond ik bijvoorbeeld het sales-aspect van de job uitdagend. Hoe krijg je verschillende mensen aan één tafel? En hoe ga je vervolgens samen iets bereiken? In die wereld ben ik mezelf almaar verder aan het ontwikkelen – en ik krijg daar ook de tijd voor. Zo leerde ik dat klantencontact en een netwerk opbouwen vaak in de kleine momenten zit. Met een persoonlijke aanpak en expertise kom je ver.”
Steven: “Opleidingen zijn de motor van onze interne werking. Als je ziet dat iemand bijvoorbeeld veel commerciële ambities toont, dan kijken we graag hoe we die competenties kunnen versterken. Daarvoor hebben we heel wat formele leermogelijkheden in huis, zoals op maat gemaakte opleidingen of coachingtrajecten. Maar we stimuleren ook leren door interactie. Ben je hier nog maar een jaar? Ook dan heb je al heel wat expertise opgebouwd. Je kan dus voor iemand anders al veel waarde betekenen – en bij uitbreiding voor de klant ook.”
Steven: “Wie bij ons begint, wordt ook vanaf dag één betrokken bij het interne reilen en zeilen. Je weet meteen hoe het zit met de cijfers: waar het goed gaat en waar we kunnen verbeteren. Dat bekijken we regelmatig samen, en zo leren we allemaal – door samen te overleggen – veel over bedrijfsvoering in het algemeen.”
“Ik leerde dat klantencontact en een netwerk opbouwen vaak in de kleine momenten zit. Met een persoonlijke aanpak en expertise kom je ver.”
Flor Depuydt
Hoe zetten jullie die leercultuur om in de praktijk?
Flor: “Vaak bekijken we opdrachten in duo. Dan zijn we echt sparringpartners voor elkaar: de beste manier om te groeien en om van elkaar te leren. Door samen te werken met Steven kan ik bijvoorbeeld al eens proeven van de werkwijze bij managementvacatures. Maar in de omgekeerde richting werk ik ook nauw samen met een collega die nog niet zo lang bij ons werkt. Zo kan ik hém dan weer coachen in het domein.”
Steven: “Die werkwijze trekken we door voor iedereen, of je nu veel of minder ervaring op de teller hebt. Het zou wel héél gemakkelijk zijn om te zeggen dat ik het na 25 jaar in rekrutering allemaal beter weet. Dat is uiteraard niet zo. Nog iedere dag leer ik bij van mijn collega’s, dus ik weet dat ik niets vanzelfsprekend mag vinden. De markt evolueert, maar de mensen ook.”