Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

Dream Team Builder Isabel Van Mele: denken, doen en verschillen verzoenen

Als Chief Information Officer bij KBC Bank & Verzekering staat Isabel Van Mele aan het hoofd van meer dan 3.000 IT-medewerkers in verschillende landen: zowel internen als externen, werkkrachten via outsourcing met Cognizant, of teamleden van het Development Center in Bulgarije. Iedere dag werken ze aan nieuwe producten en applicaties voor diverse doelen en eindgebruikers (particulieren, retail, verzekeringen …). Daarbij verdiepen ze zich onder meer in een toekomstbestendige en betrouwbare infrastructuur, de digitale werkplek, compliancy-maatregelen, information risk management en cybersecurity. Hoe overziet Dream Team Builder Isabel al die teams en projecten? Je leest het hier.

Hoe ziet jouw Dream Team in IT eruit?

Isabel: “Je hebt een goede balans nodig tussen denkers en doeners. We willen mensen aantrekken die doordacht nadenken (‘Wat is de juiste oplossing voor onze klanten?’, ‘Werken we op de meest effectieve manier?’), de status quo in vraag stellen en hun eigen mening durven geven – zelfs al gaat die tegen de stroom in. Bovendien tellen onze teams niet alleen ‘pure’ IT’ers, maar ook mensen met bijvoorbeeld een wetenschappelijke of juridische achtergrond. Zij bekijken elk probleem dus vanuit een andere invalshoek. Dat zorgt voor een rijkere context en beeldvorming, en meer inzichten.

Vanaf de eerste werkdag doen we er alles aan om nieuwkomers optimaal te omringen. Iedereen krijgt een mentor en volgt onboardingssessies. Daarin inspirereren we hen met onze business- & IT-strategie, en leren ze de basisprincipes van onze processen, architectuur en agile werking. Dat gebeurt op een interactieve manier, onder meer via games, en we moedigen iedereen aan om op zoveel mogelijk afdelingen te werken. Die afwisseling rendeert al lang – velen werken al heel hun leven voor KBC.”

Hoe bouw je zo’n team?

Isabel: “Kijk bij de aanwerving echt naar de persoonlijkheid die voor je zit. Over de industrie kan je veel zaken zelf leren, maar drive en intrinsieke motivatie moeten al goed zitten vanaf het begin. Dan krijg je nieuwkomers namelijk meteen mee in je verhaal, en zo kunnen ze snel veel kennis en ervaring opbouwen. Op die manier creëer je een grote instroom van gemotiveerde mensen en garandeer je continuïteit.

Binnen onze teams willen we steeds de juiste mensen met de juiste skills op de juiste plaats. Maar we zorgen er ook voor dat iedereen zich blijft bijscholen. Technologie evolueert aan een verschroeiend tempo: we moeten allemaal op de hoogte blijven om de beste keuzes te kunnen maken voor onze digitale transformatie. Door die proactieve opleidingen bouwen we vandaag al de Dream Teams van morgen.”

“Door proactieve opleidingen bouwen we vandaag al de Dream Teams van morgen.”

Isabel Van Mele

Wat maakt je team zo sterk?

Isabel: “Bij KBC zetten we volop in op innovatie. We willen dan ook pionier zijn in alles wat we doen. En dat loont: onderzoeksbureau Sia Partners zette onze app KBC Mobile in de top 3 van beste banking-apps wereldwijd. Zo’n mooi resultaat geeft ons bekendheid bij jongeren. Zij kennen de app of maken gebruik van onze digitale assistent Kate, en daardoor weten ze dat ze bij ons echt aan de slag kunnen met nieuwe en diverse technologieën. Tijdens mijn eerste jaar bij KBC, in 2022, konden we maar liefst 150 IT’ers aannemen in België.

De kracht van interne kennis en expertise komt vaak terug in evaluaties. Medewerkers kijken op naar hun collega’s en hebben doorgroeimogelijkheden in allerlei specialisaties. Ze krijgen ook veel eigen inspraak. We organiseren regelmatig inspiratiesessies, waarbij we – samen met onze leveranciers – de teams laten kennismaken met de nieuwste technologieën. Daaruit komen vaak verfrissende ideeën, die we dan gaan uitwerken via een hackathon, een Customer Innovation Board of een Technology Innovation Board. Er is dus echt ruimte om je eigen ding te doen, terwijl de hele organisatie met je mee beweegt.”

Wat onderscheidt jullie op het gebied van cultuur?

Isabel: “We definiëren onze bedrijfscultuur met de afkorting PEARL+: Performance, Empowerment, Accountability, Responsiveness en Local embeddedness. We komen onze beloftes na, spelen in op de behoeften van onze klanten, nemen onze verantwoordelijkheid, en geven al onze medewerkers de kans om hun talenten te ontplooien. Maar vooral die Local embeddedness vind ik erg belangrijk: de verscheidenheid van onze klanten en teams.

Onze IT-teams zijn namelijk verspreid over verschillende landen die elk een eigen cultuur hebben. Ik vind het enorm belangrijk om die te leren kennen en mensen te verbinden. Daarom heb ik al onze teams in België en het buitenland bezocht om die dialoog aan te gaan. Wat speelt er? Wat werkt en wat niet? Als leider moet je niet alleen je teams inspireren en waarderen, maar ook engageren om zich samen in te zetten – ook al zijn er onderlinge verschillen.”

“Als leider moet je niet alleen je teams inspireren en waarderen, maar ook engageren om zich samen in te zetten – ook al zijn er onderlinge verschillen.”

Isabel Van Mele

Hoe organiseert je team zich?

Isabel: “Onze IT-ploeg werkt vanuit vier kantoren in België, maar we hebben ook medewerkers in Bulgarije, Hongarije, Tsjechië en offshore in India. Al die medewerkers organiseren zich in ‘treinen’ of bepaalde business-objectieven: payment, daily banking, Kate … Per trein bouwt iedere business- en IT-medewerker actief mee aan de bijbehorende roadmap. Dat zijn gigantisch veel projecten, maar een comité van diverse directeurs helpt me om het overzicht te bewaren.

We werken daarbij overigens niet in silo’s. Business en IT zitten samen rond de tafel als één team. Ze hebben elkaar nodig om samen het best mogelijke product te ontwikkelen, onderhouden en er een succes van te maken.”

Wat zie jij als grootste uitdaging van de data-sector?

Isabel: “We zijn al jaren bezig met de verkenning van AI, en dat blijft een aandachtspunt voor de komende jaren. Hoe kunnen we bijvoorbeeld generatieve AI gebruiken om onze werking nog efficiënter te maken of om nog slimmer te interageren met onze klanten? Maar dat heeft ook een invloed op hoe onze medewerkers samenwerken. Hoe gaan onze rollen veranderen? Hoe kunnen mens en machine elkaar aanvullen en versterken? Het is en blijft een interessante evolutie, die we nauw opvolgen en onderzoeken. Zo hebben we onze strategische visie voor de IT-medewerkers van KBC in 2026 tot leven gebracht in een inspirerend visionair filmpje.

Verder blijven we aandacht besteden aan de inclusiviteit van onze internationale teams. Dat doen we vanuit de 3 g’s: gender, geolocatie en generatie. Vorig jaar bestond 40% van onze nieuwe IT-krachten uit vrouwen. Dat kwam niet vanzelf, en er zit nog heel veel toekomst in. Ook blijven we investeren in onze internationale samenwerking: hoe kunnen we via begrip voor andermans cultuur nog beter presteren? En dat gaat verder dan culturele verschillen. Er zijn nu vier generaties op de KBC-werkvloer, en ook daar willen we focussen op wederzijds begrip.”

Back To Top