skip to Main Content
Terug naar Overzicht

200.000 nieuwe werkzoekenden en toch lijkt die ene ICT-expert onvindbaar

 

Steven De Poortere, partner bij Amon, headhunters in ICT & digital.

“Bedrijven kunnen hun concurrenten voor blijven als ze nú werk maken van een plan om de juiste IT-mensen aan te werven,” schrijft Steven De Poortere, partner bij Amon.

Krantenkoppen liegen er niet om. Recent nog was in De Tijd sprake van 180.000 nakende ontslagen en 70.000 zelfstandigen die dit jaar een faillissement verwachten. De wereldeconomie ontwaakt maar langzaam uit de Corona-schok, terwijl sommigen vrezen dat het ergste voor de arbeidsmarkt nog moet komen. Voor de ICT & Digital-sector ligt dat anders. Bedrijven en organisaties zien zich genoodzaakt in digitale tools en processen te investeren. De war on talent is on in onze branche. Zorg ervoor dat uw bedrijf de concurrentie voor blijft.

 

De Nationale Bank houdt er rekening mee dat de werkloosheidsgraad tegen het einde van het

jaar kan stijgen tot 10%, het hoogste cijfer sinds mid jaren ’80. Terwijl we in België in de maand maart nog aan een diepterecord zaten van 5,3%. Zeker de horeca, kunst en recreatie, toerisme, luchtvaart en vele daaraan gelinkte sectoren voelen het mes op de keel.

En toch, niet in elke sector is het kommer en kwel. Sterker nog, voor sommige profielen zijn er ook signalen dat de gekende war for talent alleen nog zal toenemen. Dat is dan het andere uiterste van het spectrum. Ook Datanews verwijst naar een recente studie van Cisco bij 1300 CIO’s wereldwijd (75 in Benelux). In onze regio verwacht 71% van hen zelfs een lichte of significante stijging van de IT-budgetten in het komende jaar.

Connectiviteit en veiligheid worden nog belangrijker, maar ook de zoektocht naar flexibele IT-platformen neemt toe.

En dit is ook niet verwonderlijk. Bedrijven en andere organisaties (scholen, overheden …) investeren fors in nieuwe samenwerkingstools. Connectiviteit en veiligheid worden daarbij nog belangrijker, maar ook de zoektocht naar flexibele IT-platformen neemt toe. Bestaande processen worden volledig hertekend en nieuwe bedrijfsmodellen doen hun intrede in de markt.

Blijf concurrenten voor met sterke employer branding 

E-commerce groeit wereldwijd met 20% in corona-kwartaal. Bedrijven moeten nu investeren in sterke IT-medewerkers.

Volgens retaildetail.be groeide e-commerce wereldwijd met 20% in het ‘corona-kwartaal’. Bedrijven moeten nu investeren in sterke IT-medewerkers. (beeld: Rawpixel.com)

Vanuit onze expertise als headhunter voor ICT-experten en -managers merken we een toegenomen vraag naar ervaren data-architecten, security-experten of cloud-specialisten. Maar vooral ook sterke IT-leadership-profielen zijn schaars. Zij kunnen zeker in tijden als vandaag de hefboom zijn om die nieuwe bedrijfsmodellen vorm te geven en broodnodige veranderingen in realiteit om te zetten.

Vooral sterke IT-leiders zijn schaars.

Bedrijven die pro-actief zijn blijven meer dan ooit inzetten op employer branding en het rekruteren van experten. Zelfs als de rekruteringsbudgetten tijdelijk bevroren zijn, is een kleine investering in het aanleggen van een talent pool zeker geen overbodige luxe. Vermijd het risico om hopeloos achterop te geraken op het moment dat alle concurrenten weer uit de startblokken geschoten zijn.

3 tips om pro-actief te werken aan uw talent pool

Als headhunter voor ICT-experten en -managers merkt Amon dat sterke medewerkers de hefbomen zijn om nieuwe bedrijfsmodellen vorm te geven. (beeld: rawpixel.com)

Als headhunter voor ICT-experten en -managers merkt Amon dat sterke medewerkers de hefbomen zijn om nieuwe bedrijfsmodellen vorm te geven. (beeld: rawpixel.com)

1. Kijk ook naar andere sectoren

In tijden van crisis plooien we snel terug op onszelf. Dit is de grootste fout we kunnen maken. Kijk niet enkel naar uw eigen markt of uw directe concurrenten. Maar ook naar succesvolle spelers buiten uw eigen sector. Al eens gedacht wat een e-commerce-expert uit de telecomsector kan bijdragen aan uw productiebedrijf? Of wat een data-architect uit de online media-wereld kan betekenen voor uw retail-activiteiten?

2. Onderhoud contacten met interne en externe stakeholders

Communiceer nu meer dan ooit. Maak gebruik van uw website, social media-kanalen of direct mailing-mogelijkheden. Wat betekent uw merk vandaag? Waar maakt uw organisatie of team nog altijd het verschil? Is het binnen uw onderneming vandaag anders werken dan voordien? En vooral: wat kan dit betekenen voor de toekomstige loopbaan van die ene ICT-expert naar wie u al zolang op zoek bent?

3. Pak het planmatig aan

Denk niet alleen aan vandaag of volgende maand, maar vertrek vanuit de bedrijfsvisie en -strategie. Is die gewijzigd of niet? Wat betekent dit voor uw rekruteringsplannen? Zijn er vandaag andere risico’s dan voor Covid-19? Houdt u er voldoende rekening mee dat u bepaalde key-personen uit uw IT-organisatie kan verliezen? Beschikt uw organisatie vandaag over de juiste IT-leadership-competenties om morgen succesvol te blijven? Denkt u met andere woorden voldoende vooruit?

 
Benieuwd hoe Amon, headhunters in ICT & Digital, ook uw organisatie kan ondersteunen?
Neem contact op met Steven De Poortere

Back To Top