Ik wil elke medewerker intellectueel blijven uitdagen en ondersteunen in hun persoonlijke groei.
Met zijn passie voor digitale transformatie, technische innovatie en change management zit Peter Vermeylen helemaal op zijn plaats als CIO bij UZA, het Antwerpse universitaire ziekenhuis. Want deze organisatie staat momenteel voor een cruciale transformatie op het vlak van ICT. “Deze nominatie zie ik vooral als een erkenning voor ons hele ICT-team”, klinkt het bij deze enthousiaste genomineerde voor de ICT & Digital Coach of the Year 2024 award.
Wat betekent inspirerend & coachend leiderschap voor Peter Vermeylen?
“Voor je je als leider coachend kan opstellen, moet je met je team een omgeving creëren waarin zo’n leiderschapsstijl ook impact heeft. Daarom zorg ik er in de eerste plaats voor dat mijn mensen begrijpen hoe hun werk bijdraagt aan de missie van het ziekenhuis, want betrokkenheid en een duidelijke richting zijn essentieel om meetbare resultaten neer te zetten.”
“Ten tweede bouw ik continu aan een cultuur van vertrouwen en transparantie, zodat elke medewerker initiatief durft te nemen en zich durft uit te spreken. In een organisatie waar veel mensen al heel lang werken, betekent dit véél luisteren naar wat er leeft binnen het team. Ik vind het belangrijk om iedereen intellectueel te blijven uitdagen en te ondersteunen in hun persoonlijke groei.”
“Ten slotte is het als coachend leider belangrijk om oprecht eerlijke feedback te geven. Vanuit een thinking forward mindset, waarbij je fouten als leermomenten bekijkt. En natuurlijk moet je verantwoordelijkheden durven te delegeren.”
Op welke persoonlijke realisaties is Peter het meest trots?
“Het UZA staat aan het begin van een belangrijk transformatietraject om betere ondersteuning te bieden aan het ziekenhuis. Toen ik er in juni 2023 begon, gaf ik mezelf 6 maanden de tijd om daarvoor een draagvlak te creëren en de samenwerking binnen het ICT-departement op die veranderingen af te stemmen. We evolueren van een ondersteunend team, georganiseerd op basis van technische competenties, naar een team dat meer aandacht heeft voor ICT-governance en business alignment.”
“Ondertussen is het ICT-departement veel meer een strategische business partner, die de werking van het ziekenhuis mee bepaalt. We zijn beter afgestemd op de prioriteiten van de organisatie, met meer aandacht voor ICT-architectuur en een ICT-solutions team dat georganiseerd is rond end-to-end processen. En belangrijk: het integrale team heeft zich geëngageerd om door deze transformatie te gaan.”
“In de zorgsector zien we momenteel een explosie aan digitaliseringsmogelijkheden. Daarom blijven we inzetten op het uitbouwen van een hoogperformant team waarbinnen mensen ownership durven te nemen. Als CIO is het voor mij een belangrijke uitdaging de juiste balans te bewaren tussen medewerkers met ervaring in de zorgsector, technisch onderlegde experten, en project en program managers die volledige projecten succesvol begeleiden.”