Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

Dream Team Builder Stijn Stabel: klaar voor vandaag en morgen

Het Dream Team van Stijn Stabel, Chief Technology Officer bij Carrefour België, zorgt ervoor dat je vlot je favoriete producten kan vinden en kopen in de Carrefour-winkels. Alle teamleden werken aan goed geoliede digitale flows (bestellingen, bevoorrading, betalingen …) en maken Carrefour klaar voor de toekomst. Hieronder lees je hoe Dream Team Builder Stijn de juiste mensen vindt, aantrekt én behoudt om dat succesvol aan te pakken.

Hoe ziet jouw Dream Team in IT eruit?

Stijn: “De mensen in ons Dream Team bezitten uiteraard de vereiste competenties, maar dat is voor mij niet het allerbelangrijkste. Ze moeten vooral graag willen bijleren: hun skills aanscherpen, kennis verwerven, en die motivatie inzetten om hun en onze doelen te bereiken. Want als je iemand aanneemt die zijn job al vanaf dag 1 tot in de puntjes beheerst, dan is de kans groot dat hij binnen een jaar afstevent op een bore-out.”

“Daarom zoeken we vooral mensen met het juiste karakter: eerlijk, passioneel, moedig … Het moet ook een mix zijn van verschillende vaardigheden. Voetballer Kevin De Bruyne is een wereldtopper, maar met elf De Bruynes in je ploeg ontbreken er nog steeds waardevolle skills – een keeper, bijvoorbeeld.”

Hoe bouw je zo’n team?

Stijn: “Onze professionele levens verlopen veel sneller dan 30 jaar geleden, en de jongere generaties willen zo snel mogelijk een mooie groeicurve doorlopen. Wij bieden hen dat tempo en die uitdaging via ons Career Growth Path. Zo krijgt niemand het gevoel dat ze aan het ‘vastroesten’ zijn. Ook hebben we dit jaar een vijftigtal externe talenten aangenomen, vooral dankzij mond-tot-mondreclame. Het loont dus om een gezonde werkomgeving uit te bouwen die uitnodigt en aanmoedigt. Alleen zo kan je talent aantrekken, ontwikkelen én behouden.”

“Het loont om een gezonde werkomgeving uit te bouwen die uitnodigt en aanmoedigt. Alleen zo kan je talent aantrekken, ontwikkelen én behouden.”

Stijn Stabel

Wat maakt je team zo sterk?

Stijn: “Om het met de woorden van Charles Darwin te zeggen: ‘it is not the most intellectual of the species that survives; it is not the strongest that survives; but […] the one that is able best to adapt’. Carrefour bevindt zich in het midden van een grootschalige digitale transformatie, zodat we ook de jongere generaties – de online shoppers – kunnen blijven bedienen. Onze medewerkers staan echt open voor die verandering, en dat is essentieel. Ze focussen niet op de uitdagingen, maar op de oplossingen.”

Wat onderscheidt jullie op het gebied van cultuur?

Stijn: “Ik geef alle nieuwe teamleden het volle vertrouwen vanaf hun eerste dag en moedig iedereen aan om zelf beslissingen te nemen. Op die manier is er niemand die voortdurend over hun schouder meeleest en bijstuurt – het gevreesde micromanagement. Maar als je hulp nodig hebt, dan staat er altijd iemand klaar.”

“We willen vooral een cultuur van brilliant jerks vermijden. Wat heb je aan geniale collega’s als ze zich beter voelen dan de rest, en zo teamsucces onmogelijk maken? Dat betekent overigens niet dat de lat hier niet hoog ligt. Al onze mensen zijn getalenteerd en ambitieus, maar ook gewoon erg aangenaam. Iedereen wilt samen groeien om elkaar en het bedrijf beter te maken.”

“We willen een cultuur van brilliant jerks vermijden. Wat heb je aan geniale collega’s als ze zich beter voelen dan de rest, en zo teamsucces onmogelijk maken?”

Stijn Stabel

Hoe organiseert je team zich?

Stijn: “Alles draait om teamsucces. Als iemand een mooie prestatie levert, dan viert het hele team mee. Maar daarvoor heb je natuurlijk een sterke, hechte samenwerking nodig. We hebben een enorm groot team met mensen uit allerlei hoeken van het IT-domein. Die willen we allemaal bereiken en samenbrengen via heldere communicatie – een van de meest onderschatte vaardigheden.”

“Regelmatig organiseren we communicatiemomenten, Townhalls en Lunch & Learn-sessies. Dan komt een collega een thema uitdiepen of een bepaalde expertise toelichten. Zo willen we de muren tussen de verschillende departementen slopen. Werken in silo’s is niet meer van deze tijd.”

Wat zie jij als grootste uitdaging van de data-sector, met impact op de arbeidsmarkt?

Stijn: “In elke digitale transformatie komen veranderingen heel snel na elkaar – soms té snel. Ook hier volgt het ene grote project het andere op: een veranderingstraject rond SAP, een nieuwe e-commerce-website, de migratie van onze infrastructuur naar de cloud, en ga zo maar door.”

“Die veranderingen maken ons sterker, maar je moet je mensen ook blijven motiveren om zich telkens weer aan te passen. Tegelijk wil je hen genoeg rustmomenten gunnen om op adem te komen. Hoe houd je dat vuur hoog zonder dat het ineens opbrandt? Daar ligt volgens mij de grootste uitdaging.”

Back To Top