Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

Dream Team Builder Peter Bos: “Ons IT-team is geen clubje apart”

Dat Medi-Market als kool blijft groeien, is een understatement. De (para)farmaceutische keten opende de afgelopen jaren tientallen winkels in de Benelux en Italië. En de online verkooppunten krijgen almaar meer volk over de virtuele vloer.

Aan dat groeiverhaal schrijven ook de teams van Peter Bos, CIO & Supply Chain Director. Ontdek hoe deze Dream Team Builder een perfecte synergie nastreeft tussen de interne IT-ploeg en externe partners. Spoiler alert: de missie en visie van Medi-Market worden er alleen maar krachtiger door.

Hoe ziet jouw Dream Team in IT eruit?

Peter: “In mijn Dream Team werken interne IT-medewerkers nauw samen met een slim ecosysteem van externe specialisten. Samen vormen ze een solide basis om de groei van onze organisatie te ondersteunen, zowel in binnen- als buitenland. In een notendop: ons interne team – met hun stevige kennisbasis – vormt als het ware de ruggengraat van IT, terwijl externe partners met hun lokale aanwezigheid in verschillende markten extra expertise binnenbrengen en het geheel versterken.

Belangrijk in zo’n constellatie is om autonomie en ownership aan te moedigen. Wie die cultuur van initiatief en ondernemerschap wil ondersteunen, moet wel één iets absoluut zien te vermijden: micromanagement. Je streeft immers een dynamische omgeving na waar fouten leerkansen zijn. Dat rijmt niet met te controlerend leiderschap.”

Hoe bouw je zo’n team?

Peter: “Een helder kader voor de IT-structuur van je organisatie is een must. Want binnen een autonome mindset heb je immers nog altijd houvast nodig. Zodat je als medewerker weet in welke richting je initiatief kan nemen. Daarom hebben we bij Medi-Market een strategische ‘line of sight’ uitgezet. Met steunpilaren die het werk en de ervaring van onze IT-teams koppelen aan de missie van de hele organisatie.

Rond die basis bouwen we ons team met bijzondere aandacht voor attitude. Sommige teamleden moeten bijvoorbeeld nog veel leren. Maar als ze bewijzen dat ze zich behendig kunnen aanpassen aan onze omgeving, dan werken we al snel toe naar een win-win. Nieuwkomers mogen zich daarom aan een boeiend groeitraject verwachten waar zowel het individu als het hele team baat bij heeft.

In de zoektocht naar nieuwe collega’s letten we bijgevolg ook sterk op de ‘cultural fit’ met onze organisatie. Al zijn diversiteit en een evenwichtige spreiding ook cruciale aandachtspunten en dat over alle landen waar we actief zijn. Met een veelheid aan complementaire achtergronden kunnen we op groepsniveau sneller nieuwe ideeën delen. En tegelijk synergieën creëren over landsgrenzen heen.”

Om een ondernemende teamcultuur te ondersteunen, is er één iets wat je absoluut moet zien te vermijden: micromanagement.

Peter Bos

Wat maakt je team zo sterk en onderscheidend?

Peter: “In één woord: verbondenheid. Ons IT-team is geen clubje apart, maar deel van een geheel aan teams die allemaal bijdragen aan de groei van Medi-Market. In een bedrijf dat snel groeit, zijn de violen intern niet altijd gelijkgestemd. Bij ons wél. Er heerst een sterk gevoel van samenhorigheid en dat moedigen we ook actief aan.

Zo communiceren we openlijk met onze teamleden over de voordelen van samen op kantoor werken. Al krijgt iedereen zeker ook een telewerkdag per week. Maar ook bij rekrutering hebben we al aandacht voor teamspirit. In sollicitatiegesprekken krijgen kandidaten een goed beeld van onze werkcultuur. Zo kunnen ze meteen inschatten of ze zich bij ons thuis zullen voelen.”

Hoe organiseert je team zich?

Peter: “Het is misschien een modewoord in IT, maar wel toepasselijk: ons team is agile. We volgen geen strikte methodologie, maar eerder best practices. En dat binnen een vlakke organisatiestructuur waarin we iedereen op dezelfde golflengte proberen te krijgen.

In de praktijk uit zich dat vooral in intensief communiceren, bijvoorbeeld binnen stuurgroepen of tijdens statusmeetings. Vooral onze wekelijkse stand-up meetings vind ik bijzonder waardevol. Zo blijft iedereen op een actieve manier op de hoogte van de voortgang én leren we elkaars uitdagingen beter begrijpen.

Daarnaast organiseren we drie keer per jaar een off-site teamevent. Veel organisaties beperken dat soort initiatieven tot eenmaal per jaar, maar wij kiezen bewust voor méér. Dat doen we om de teamspirit consistent te versterken, maar evengoed om plezier in ons werk te leggen. Work hard, play hard, maar dan écht!”

Ons IT-team is geen clubje apart, maar deel van een geheel aan teams die allemaal bijdragen aan de groei van Medi-Market.

Peter Bos

Hoe hou je de betrokkenheid hoog in een veeleisende en competitieve wereld als de bankensector?

Peter: “De juiste mensen vinden blijft ook de komende jaren een enorme uitdaging, dat hoef ik niemand nog te vertellen. Maar ik zie ook een belangrijke uitdaging op het vlak van technologie. Neem nu cybersecurity. Dat domein evolueert zo snel dat je alle ontwikkelingen onmogelijk alleen kan bijbenen. Dus moeten we slim en gericht investeren zonder onszelf erin te verliezen. Een manier om dat te doen, is door een goed geolied ecosysteem op te bouwen van interne én externe kennis.

Hetzelfde geldt voor artificiële intelligentie. Als team hebben we nog werk voor de boeg om slimme keuzes te maken over hoe we AI het best inzetten. Zodat we uit de enorme hoeveelheid aan beschikbare data een competitief voordeel halen. Voor ons als team én als organisatie.”

Back To Top