Skip to content
IT RECRUITING & STAFFING COMPANY OF THE YEAR
Terug naar Overzicht

‘De Toekomstformule’: Jo Caudron deelt tijdens C-EATS een roadmap voor de (digitale) toekomst

De leiders van vandaag zijn de bouwers van morgen. In een wereld die sneller verandert dan ooit, is het cruciaal om een stap voor te blijven. ‘De Toekomstformule’ van Jo Caudron biedt een kompas voor navigatie door de complexe wereld van transformatie. En dat gaat veel breder dan alleen digitale transformatie. Tijdens C-EATS, een executive lunch georganiseerd door Amon op 26 september 2024, loodste de strateeg ons door de belangrijkste inzichten.

Wie?

Jo Caudron – internetpionier, innovatiestrateeg en auteur van ‘De Toekomstformule’ (Pelckmans, 2023) – reikt een methode aan om de belangrijkste disrupties van morgen in kaart te brengen. Maar ook om er, dankzij duurzame innovatie, oplossingen voor te vinden.

Wat?

Tijdens C-EATS, een executive lunch van Amon, tekenden 10 CEO’s uit evenveel sectoren present. Als reactie op ‘De Toekomstformule’ deelden zij concrete cases en inzichten, terwijl Christophe VanDriessche, managing director van Amon, hen uitdaagde met scherpe vragen.

Waarom?

In de woorden van Jo Caudron: “De wereld staat op een keerpunt. Oude modellen lopen op hun eind. Grote uitdagingen zoals klimaatverandering, digitale transformatie en maatschappelijke evoluties, komen in zo’n stroomversnelling dat systeemschokken ons dwingen om te gaan met ongeziene veranderingen.”

De toekomst ‘overkomt’ ons niet zomaar

In dialoog met 10 CEO’s, schetste Caudron tijdens C-EATS een helder beeld van de krachten die onze maatschappij vormgeven en transformeren: van AI en robotica tot geopolitieke verschuivingen en klimaatverandering. Deze krachten bieden zowel uitdagingen als kansen. Hoe kunnen we ze benutten om organisaties toekomstbestendig te maken? Dat is het uitgangspunt van ‘De Toekomstformule’, de zoektocht naar de spelregels van morgen.

Een eerste interessante stelling daarbij is dat de toekomst niet lineair is, maar eerder exponentieel. Dit betekent dat de veranderingen die we vandaag zien, morgen plots veel groter kunnen zijn. Leiders en managers moeten in staat zijn om deze exponentiële groei te begrijpen en daarop te anticiperen.

Het Wiel van Disruptie

‘De Toekomstformule’ is in die zin meer dan een boek, het is een oproep tot actie. Caudron daagt ons uit om onze comfortzone te verlaten en nieuwe paden te verkennen. Hoe? Door de tijd te nemen om na te denken, te kijken naar de wereld rondom ons en zo breed mogelijk op zoek te gaan naar inspiratie: niet alleen in de eigen sector maar ook in de maatschappij.

Caudrons ‘Wiel van Disruptie’ vormt daarbij een concreet en handig kompas om die (al dan niet) impactvolle veranderingen gestructureerd in kaart te brengen. Het omvat een overzicht van de belangrijkste krachten binnen de eigen sector alsook in de ruimere maatschappij.

Alleen blijven veel organisaties vandaag vasthangen in de innovatieparadox:

“We willen wel optimaliseren en efficiënter worden, maar waarom onze business fundamenteel herdenken zolang het goed gaat?”

De innovatieparadox in een notendop

“Wij kunnen niet anders”, antwoordt de CEO van een Belgische bank. “We zijn eigenlijk verplicht om te groeien.” Zodra je begint rond te kijken, zie je in de meeste gevallen wel degelijk de noodzaak. Maar, zo stelt Caudron, “de meeste bedrijven staren zich blind door hooguit te kijken naar wat er in de eigen markt gebeurt.”

Is vooruitkijken wel mogelijk?

“Kan je vandaag überhaupt wel drie jaar vooruitkijken?” vraagt een CEO uit de media- en distributiesector zich luidop af. Al voegt ze er meteen aan toe: “Dat mag natuurlijk geen excuus zijn om het niet te doen.” Een stelling die wordt bevestigd door de andere aanwezigen op C-EATS. Ook de spreidstand tussen korte lange termijn is iedereen bekend: wie te veel of alleen bezig is met de lange termijn, kan morgen out-of-business zijn. Maar als je alleen op de korte termijn focust, ben je overmorgen misschien niet meer relevant.

“Waar het de meeste organisaties aan ontbreekt, is visie”, benadrukt Jo Caudron. Daarom daagde hij de aanwezigen uit om in één beweging vooruit te blikken op 2050, 2030 en 2025. Met als doel op die manier de scenarioplanning en visieontwikkeling uit te tekenen voor hun eigen organisatie.

Zo dient élke organisatie na te denken over haar eigen duurzame transformatie en toekomstformule. Die is per definitie niet louter digitaal, maar wel transversaal. En dat vraagt een holistische businessaanpak.

Want pas door gestructureerd na te denken over de toekomst en duurzaam te investeren in de juiste mensen, technologieën en cultuur, kunnen organisaties zich daadkrachtig klaarstomen voor de toekomst.

De juiste mensen op de juiste plaats

Bij Amon geloven we dat de juiste mensen het verschil maken in die holistische benadering. Daarom helpen we organisaties om toptalent aan te trekken én te behouden. Onze expertise ligt daarbij in het vinden van IT-specialisten en IT-executives met de vaardigheden en mindset die nodig zijn om de (digitale) toekomst vorm te geven.

Uw organisatie klaarstomen voor de toekomst met het juiste talent?
Neem contact met ons op!

Steven De Poortere
sdp@amon.be

Back To Top