Wie?
Op uitnodiging van Amon schoof Bob Zeegers – oprichter van HR Navigator en auteur van ‘HR met ballen’ – mee aan tafel voor een exclusieve, smaak- én spraakmakende lunchsessie. In het gezelschap van 10 HR-managers uit diverse sectoren – met Christophe VanDriessche (Managing Director van Amon) als moderator.
Wat?
Tijdens D.I.N.E. bespraken de deelnemers actuele HR-uitdagingen zoals authenticiteit, invloed en het durven kiezen voor mensen boven systemen. Goed voor een eerlijke dialoog over lef, leiderschap en de rol die HR moet (her)opeisen in organisaties die écht het verschil willen maken.
Waarom?
Omdat ook Amon gelooft in HR met ballen. Met deze D.I.N.E.-sessie wil Amon HR-leiders dan ook inspireren met eerlijke inzichten, praktische tools en strategische richting in hun rol als motor van betekenisvolle verandering.
6 zure appels
In zijn boek identificeert Zeegers zes ‘zure appels’ waar HR-professionals vandaag mee worden geconfronteerd en vaak doorheen moeten bijten:
1. Personeel wordt nog te vaak gezien als kostenpost.
2. Hiring managers blijven hangen in dogma’s van vroeger.
3. HR wordt vaak ingewikkelder gemaakt dan het eigenlijk is.
4. Erkenning door het management blijft uit.
5. HR voelt zich vaak verplicht om voortdurend te pleasen.
6. De menselijke maat raakt verloren in processen en systemen.
Tijdens D.I.N.E. deelde een HR-director van een Vlaamse onderneming een treffende aanvulling. Toen de vierde generatie enkele jaren geleden het roer overnam, maakte het bedrijf in kwestie ook de overgang naar een nieuw type leiderschap. De rode draad: meer beslissingsrecht bij de medewerkers, terwijl een heldere visie en tastbare waarden voor de nodige sturing zorgt. Zo creëerde het bedrijf houvast én ownership.
3 wetten van HR
Geïnspireerd door Asimovs robotwetten stelt Zeegers ook zijn drie wetten voor HR voor:
1. Zorg voor jezelf, begin bij jezelf.
Als HR-professional kun je pas goed voor anderen zorgen als je zelf stevig in je schoenen staat.
Wees daarbij assertief en overtuigend: laat je niet ondersneeuwen in vergaderingen, hanteer overtuigingstechnieken om je punten kracht bij te zetten.
2. Denk en doe altijd vanuit het hart van HR
Ga de werkvloer op, praat met mensen en laat je personeelsbeleid niet ontstaan achter je bureau.
Focus op de menselijke maat en investeer in medewerkers als het belangrijkste kapitaal van de organisatie.
3. Ga voor HR om te zoenen (KISS).
Het KISS-principe (Keep It Short & Simple) is ook op HR van toepassing. Hou je beleid toegankelijk en begrijpelijk. Complexiteit maakt HR niet effectiever.
Dat geldt ook wat betreft de buy-in door het management: vertaal HR-initiatieven naar heldere cijfers en resultaten die het management aanspreken en ‘hun taal’ hanteren.
Ook KPI’s passen binnen deze filosofie. Zeegers: “Van goede KPI’s moet je het tegelijk warm en koud krijgen. Dat zijn KPI’s waarvan je beseft: ‘ze zijn niet gemakkelijk om te halen, maar als ik ze haal, dan heb ik echt iets bereikt’. Te veel HR-afdelingen verliezen zich in eindeloze Excel-sheets. Durf dus te kiezen voor maximaal vijf kern-KPI’s die écht noodzakelijk zijn – niet alleen om de eigen HR-afdeling beter te sturen, maar ook om het managementteam te overtuigen.”
Een HR-manager van een internationale speler in de financiële wereld gaf tijdens D.I.N.E. een concreet voorbeeld: een halfjaarlijkse NPS-enquête met de vraag ‘Zou je vrienden aanraden hier te werken?’. De resultaten worden gedeeld met teams én directie, gevolgd door een snelle terugkoppeling via een engagement-actie onder de noemer ‘Our commitment to you’. Of hoe het ‘actiegericht’ maken van KPI’s dus een belangrijke sleutel is!
9 succesformules
Centraal in zijn boek reikt Zeegers negen praktische manieren aan om het management te overtuigen van investeren in mensen. Een greep uit de meest besproken succesformules tijdens D.I.N.E.:
● Gedraag je als een wetenschapper. Gebruik data en onderzoek als onderbouwing voor HR-beslissingen.
● Verpak je boodschap. Hoe je iets presenteert is even belangrijk als wat je presenteert.
● Denk als een investeerder. Toon aan wat HR oplevert. Laat zien dat investeren in mensen een ‘harde’ ROI kan opleveren.
Ook op vlak van overtuigingskracht viel er een duidelijke consensus tijdens D.I.N.E.: HR moet de taal van het management spreken. Niet omdat cijfers belangrijker zijn dan mensen, maar omdat mensen pas serieus genomen worden als hun waarde tastbaar wordt gemaakt.
De ROI van aandacht en investeren in mensen is vaak ‘harder’ dan het businessplan van het managementteam.
Bob Zeegers, auteur ‘HR met ballen’
Kortom: tijd voor HR met lef
De D.I.N.E.-sessie met Bob Zeegers bracht meer dan ideeën op tafel: ze gaf woorden aan wat veel HR-professionals al voelen: het is tijd om op te staan. HR mag zich niet langer verstoppen achter processen of eindeloze Excel-sheets, maar moet haar plaats opeisen. Niet als ondersteunende dienst, maar als strategisch kompas van de organisatie.
Wat de lunchsessie nog het meest duidelijk maakte? Echt impactvolle HR begint bij het maken van moedige keuzes met hoofd en hart. Keuzes die niet altijd comfortabel zijn, maar wel essentieel om mensen centraal te zetten én organisaties toekomstbestendig te maken.
Of het nu gaat om het kiezen van betekenisvolle KPI’s, het vereenvoudigen van processen of het claimen van je plek aan de managementtafel: HR met ballen draait om helderheid en moed: in keuzes, in communicatie en in leiderschap.